Riccitiello vertelde dit tijdens de Goldman Sachs Technology and Internet Conference die momenteel plaatsvindt in San Francisco. EA staat er volgens hem aanzienlijk beter voor dan enkele jaren geleden, toen het kansen liet liggen. "Ga zeven jaar terug, toen waren wij de leider. Maar we hebben het laten liggen. Onze merken werden slechter, onze kosten stegen en we hadden geen antwoord op de opkomst van digitaal." Acht jaar geleden had EA acht belangrijke gamemerken, maar binnen een paar jaar waren dat er nog drie. Het jaarlijks uitbrengen van nieuwe games binnen een serie zorgde er volgens EA's CEO voor dat de IP's, zoals Need for Speed, niets meer waard waren. 

Riccitiello vertelt dat de situatie nu compleet anders is, en dat het bedrijf nu het beste gamesportfolio heeft in de industrie. "HD-gaming is een snel groeiende markt, waarin nieuwe intellectuele eigendommen ontstaan die zich kunnen verspreiden over verschillende platformen." Riccitiello noemt Mass Effect, FIFA en Dead Space als voorbeelden. "Dead Space 2 gaat als warme broodjes over de toonbank, maar er zal een Dead Space 3 nodig zijn om die 5 miljoen-grens te bereiken."

Over naar digitaal

Deze terugkeer naar een leidende positie in de markt is onder andere mogelijk gemaakt door een aantal grote veranderingen binnen het bedrijf, legt Riccitiello uit. De hardste duw is gegeven door EA's nieuwe aandeel op de digitale markt, wat tevens heeft geleid tot een verlaging van productiekosten.

"EA digital is het snelst groeiende onderdeel van ons bedrijf en wij zijn het snelst groeiende bedrijf in de huidige game-industrie", legt Riccitiello uit. Hij voegt hier als voorbeeld aan toe dat het nieuwe microtransactiemodel één van de meest winstgevende online verkoopmodellen is. "Mensen betalen blijkbaar niet graag voor games. Het 'speel eerst, betaal later'-model is erg aantrekkelijk voor de hedendaagse gamer."