Electronic Arts, de grootste uitgever ter wereld, is flink bezig zijn markten te verbreden. Naast het ontwikkelen van meer, en als we geluk hebben ook betere, games maakt het bedrijf ook steeds meer ingame-reclame. Dit fenomeen, product-placement genoemd, gaat de komende jaren flinke groeien.

De San Francisco Business Times heeft een mooi artikel geschreven over EA en product placement in spelletjes. Adverteerders weten de game-industrie steeds sneller te vinden, en gebruiken computergames tegenwoordig vaak om te promoten.

Belangrijk voordeel van deze vorm van reclame is de extra geldstroom. Door de gestegen ontwikkelkosten worden spellen steeds duurder, het verkopen van in-game reclame drukt de kosten weer waardoor spellen in ontwikkeling kunnen blijven.In EA's games, basketball players wear Adidas or Nike and run past a McDonald's banner on the court; Old Spice deodorant highlights football college players of the game; a snowboarder swooshes past Honda Motor Co.'s newest vehicle, the Element. Leuk voordeeltje van product placement is dat spellen ook realistischer worden. Het is natuurlijk veel leuker om coca-cola te drinken i.p.v een onbekend coca merk. Of in de nieuwe GTA een McDonals te beroven ipv een Piet patat...of zou dat weer te ver gaan?

Lees er meer over in de San Francisco Business Times