Riccitiello verklaarde dat EA de studio op een "dodenmars" stuurde. De medewerkers van EA Black Box moesten vijf jaar lang "24 uur per dag werken". Steeds meer medewerkers wilden dit niet meer en kozen ervoor om de studio te verlaten.

"Als je teruggaat naar toen ik voor het eerst in de game-industrie terechtkwam, in 1997, was Need for Speed een zeer sterke titel. Ik kwam bij EA net nadat we een aantal relatief slechte games uitgebracht hadden. Onze zaken rondom Need for Speed waren op een dramatisch niveau aanbeland."

Dodenmars

"We hadden meerdere achtereenvolgende jaren van groei. We bereikten een beetje een stille periode en kwamen toen met Underground, wat een beetje dat nachtgevoel en lichteffecten heeft, wat de serie naar nieuwe hoogten bracht. [...] In de periode van 2004 tot 2007 hadden we een enkele studio, Black Box, in Vancouver, die onze Need for Speed-games ontwikkelde. We stuurden ze vijf jaar achter elkaar letterlijk op een dodenmars. [De NFS-serie] kende jaarlijkse delen, ze moesten de titels ontwikkelen; geen rust voor de vermoeiden", zei de CEO.

"Het was al eerder gebeurd - uitgevers van games doen dit van tijd tot tijd. We hadden ze op tweejaarlijkse cycli moeten zetten, maar dat deden we niet", aldus Riccitiello. "En de verkoop van de serie daalde dramatisch. We begonnen mensen kwijt te raken. Zij wilden niet 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar werken. Het was zeker onze fout. Die dagen zijn voorbij. We hebben nu twee studio's en ze werken in tweejaarlijkse cycli. We boeken echt grote vooruitgang, met een sterke titel vorig jaar, wat meer een simulatiegame was."

"Dit jaar [met Need for Speed: Hot Pursuit] gaan we terug naar de kern van racen. Het spel heeft een tweejarige ontwikkelingscyclus gehad... Ik heb er een geweldig gevoel over", aldus Riccitiello. Need for Speed: Hot Pursuit verschijnt op 18 november op PC, Xbox 360, PlayStation 3 en Nintendo Wii.