Succesvol een MMORPG op een console uitbrengen, het is iets wat we tot nu toe nog niet vaak hebben mogen meemaken. Spelers vinden de besturing maar niets met behulp van een controller, terwijl ook ontwikkelaars met de handen in het haar zitten hoe ze een dergelijk project moeten aanpakken. Volgens de creative director bij EA Mythic, Paul Barnett, is er momenteel slechts één speler op de markt die potentie heeft om een MMO voor een console te ontwikkelen: Nintendo.

"Het grote probleem is dat het merendeel van de huidige MMO-spelers allemaal zijn grootgebracht met één en hetzelfde product, namelijk World of Warcraft. Hierdoor hebben veel spelers een bepaalde visie over MMORPG's gekweekt en is het moeilijk om met creatieve ideeën op de proppen te komen die daarna ook aan de consument verkocht kunnen worden.", aldus Barnett.

"Een MMO die op een console verschijnt zal anders moeten zijn dan wat het genre ons op dit moment voorschrijft. Ik denk dat het bedrijf met het meeste kans op slagen Nintendo is. Zij hebben namelijk ervaring met innoveren en dingen doen die niemand verwacht.". Het kopstuk van EA Mythic liet verder weten dat hij Rock Band ziet als een product dat dichtbij een MMO-ervaring komt: mensen doen dingen samen, via het internet, geven geld uit, en krijgen in de plaats een bepaalde inkomst terug. Als wij de woorden MMO en Nintendo combineren komt bij ons spontaan Animal Crossing voor de Wii naar boven...

Paul Barnett van EA Mythic, die hier duidelijk een complex iets uitlegt