GameSpy heeft een artikel online gezet met hun eerste indrukken van zowat de belangrijkste game op de E3: Doom3. En wat ze over dit spel te melden hebben is bijna ongeloofelijk. Doom3 wordt vooral gemaakt om de speler bang te maken en men focust zich dan vooral op het single player gedeelte, dat niet boordevol actie zal zitten maar het vooral van de grimmige sfeer zal moeten hebben.

De engine is volgens GameSpy de meest indrukwekkende die ze ooit onder ogen gezien hebben, en hoewel dit al wel verwacht was, worden ook nog wat dingen genoemd die je zowat niet voor mogelijk houd. Zo kan je de individuele haartjes en poriën herkennen op de huid van je tegenstander, en zijn de textures niet meer van tevoren getekend maar allemaal afzonderlijke 3d objecten. A number of other significant changes have also been made for the new engine. Textures are no longer painted - they're now models with complete bump-mapping. Models are now so detailed that you can see pores on a character's face or even the individual hairs on their head, and skeletal animation system allowing for blending of multiple animations should make character movement appear more natural.

Another highlight of the demo was the physics and collision system - items reacted to surrounding events in ways we've yet to see before in any game. "Things fly off shelves as they should," said Stratton, "it just makes the world so much more alive." Indeed, one scene shows a character falling down steps, while another shows boxes getting knocked off a shelf and bouncing to the floor in an entirely realistic manner. Het klinkt allemaal te mooi voor woorden en ik kan haast niet wachten tot ik de eerste high-res screenshots van dit spel onder ogen krijg. Het ziet er naar uit dat het niet meer zo lang zal duren voordat een spel de werkelijkeheid benaderd op grafisch gebied. Nu alleen nog proberen de rest van de wereld, zoals de AI en de interactie, op hetzelfde niveau te krijgen. De hele Doom3-preview lees je hier.