De Total War games wisten altijd een aparte groep RTS fanaten aan te spreken. De games wisten zich immers van de overige spellen in het genre te onderscheiden door gevechten met duizenden eenheden aan te bieden waarbij formaties een grote rol speelden. Ook werd de base building overhoop gegooid en waren de spellen grotendeels op de ware historie gebaseerd. Wel was er veel kritiek op de bitmap-weergave van de eenheden. Door het grote aantal eenheden moest men namelijk toegiften doen.

Of toch niet? Want met het volgende deel in de reeks, Rome: Total War, presenteert men duizenden eenheden tegelijk op het scherm met een detail waar de wat meer kleinschalige RTS games nog een puntje aan kunnen zuigen. Hoewel Rome: Total War nog een tijdje van ons verwijderd is, het spel zal pas in 2004 verschijnen, vrezen we voor de systeemeisen. Rome kan namelijk zoveel eenheden tegelijk op het scherm toveren wat de zelfs PC's over een paar jaar er moeite mee zullen hebben. Natuurlijk komt er een zeer ingenieus Level of Detail om de hoek kijken, maar zelfs dan doen deze nieuwe screenshots torenhoge systeemeisen vrezen.