Nieuws

Dualshock 4 werkt alleen met backwards compatible PS4-games op PS5

PlayStation Camera werkt wel

Geschreven door Jacco Peek op
De Dualshock 4-controller werkt alleen met backwards compatible PS4-games op PS5. Dat zegt Sony in een Q&A op PlayStation Blog.

Dat betekent dat de PlayStation 4-controller niet werkt met PlayStation 5-games, omdat 'PS5-games de nieuwe capaciteiten van de DualSense-controller moeten benutten'. Daarmee doelt het op de haptic feedback en adaptive triggers die meer immersie moeten opleveren. Controllers van derde partijen werken ook enkel met PS4-games.

Ook deelt Sony dat de PlayStation Camera werkt op de PlayStation 5 voor vr-games. Daarvoor is wel een speciale adapter voor benodigd, die alle PS VR-gebruikers gratis kunnen bemachtigen. Later laat het bedrijf weten hoe de adapter wordt gedistribueerd. Bijbehorende Move-controllers worden ook ondersteund.

Het bedrijf laat weten welke overige accessoires werken op de PlayStation 5. Zo werkt randapparatuur als officiële racesturen, arcade sticks en flight sticks met PS5- en PS4-games. Ook werken Sony's eigen Platinum- en Gold-headsets en headsets van derde partijen met een USB- of 3,5mm-aansluiting op de PS5.

Tot slot plaatst Sony de kanttekening dat wellicht niet alle accessoires worden ondersteund. Het bedrijf raadt dan ook aan voor ieder product de fabrikant te raadplegen.

De PlayStation 5 verschijnt dit najaar. Een prijs en releasedatum zijn nog niet bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

ASUS ROG Strix G15 - RGB als nooit tevoren Live om 15:00 uur: We kronen de winnaars van onze Ghost of Tsushima Fotowedstrijd!
21

Reacties op: Dualshock 4 werkt alleen met backwards compatible PS4-games op PS5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rpenning

    • 3 augustus 2020 15:12
    Beetje jammer kan ik weer een paar controllers kopen was te verwachten tho. Ben wel benieuwd wat die krengen gaan kosten betwijfel het of ze 60 euro blijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 3 augustus 2020 15:12
    Vrij logisch lijkt me. Je kan niet functies in een game gaan uitschakelen omdat iemand een ouwe controller gebruikt.
    Dat zou net zoiets zijn als een Wii-U game die het scherm gebruikt met een controller zonder scherm willen spelen. Dat werkt niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 augustus 2020 15:58
    @darkmanwls Dat ligt er een beetje aan om welke functies het gaat natuurlijk.
    Geen idee of de immersie door de adaptive triggers en haptic feedback echt zo cruciaal is voor een game.
    Die functies zijn makkelijk uit te schakelen lijkt, de PS5 weet echt welke versie controller verbonden is en op basis daarvan kun je makkelijk wel of niet de adaptive triggers en haptic feedback aansturen.
    Dat is volgens mij ook wat er bedoeld wordt met het backwards compatiable gedeelte, dat de PS5 game rekening houdt met oudere controllers

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 3 augustus 2020 21:51
    @fonsrutte Wat men bedoeld met het backwards compatible gedeelte is dat ps4 games werken op de ps5. Het betekend niet dat ps4 controllers werken voor ps5 games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 3 augustus 2020 16:16
    Slechte zaak imho.. Maar goed als het niet anders kan, kan het niet anders.
    Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn controllers mee kan nemen op de X. Ik heb er nu 5 liggen voor de 2vs2 avondjes pes. Scheelt mij toch een goede; 4x60 = Euro 240,-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    D4rKy28

    • 3 augustus 2020 16:22
    @kleinekoosjer zeker een slechte zaak als ik mijn nacon revolution niet kan gebruiken op de ps5 dan maar wachten tot ze een controller er voor gaan maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 3 augustus 2020 16:52
    @D4rKy28 Aha, maar dan heb je het over een 3rd party controller; dat vind ik iets minder schokkend; al begrijp ik natuurlijk dat ook dat aanvoelt als balen. Vanwaar die keuze voor Nacon eigenlijk? Ik ken het merk uiteraard; maar geen ervaring mee verder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    D4rKy28

    • 3 augustus 2020 17:09
    @kleinekoosjer ligging van de control sticks [pokes] zoals de xbox one lay-out controller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    bigds9fan

    • 3 augustus 2020 17:43
    @D4rKy28 Idem. De layout is beter.

    Mijn Revolution Ultimate heeft het helaas begeven en ben "terug" gegaan naar de Revolution Pro 2.

    Beiden werken ook op de PS3 dus heb goede hoop maar anders zal ik een nieuwe moeten kopen.

    Mijn track record met Sony controllers is niet geweldig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormX

    • 3 augustus 2020 16:34
    Tilt-sensoren, drukgevoelige knoppen, touchpad, speakertje …
    Aantal spellen dat er ook wat mee doet is op 1 hand te tellen.

    Gewoon 2 sticks, een d-pad, 4 knoppen en 4 triggers. Meer heb je niet nodig. Nu niet, over 20 jaar niet. Kunnen ze ook gewoon de oude blijven ondersteunen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 4 augustus 2020 00:14
    @StormX The division 1 en 2, Resident evil 2 en 3 remake, Anthem, Infamous: Second Son, Streetfighter 4 en 5, The King of Fighters 14. Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik ben vrij zeker dat je niet zoveel vingers aan 1 hand hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 4 augustus 2020 09:29
    @darkmanwls en al deze games werken meer dan prima op een 'normale' controller zonder deze toeters en bellen… Voegt echt vrij weinig toe naar mijn mening (en van veel anderen), en kan zeker backwards compatibel gemaakt worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 4 augustus 2020 09:56
    @-it- Daar sla je de spijker op z'n kop met dat "naar mijn mening"

    Bovendien, de xbox one controller had GEEN extra functies over de xbox 360 controller, helemaal niets. Werken xbox 360 controllers op de xbox one? Nee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 4 augustus 2020 11:16
    @darkmanwls Nee maar alle Xbox One controllers gaan wel werken bij alle games die draaien op de Xbox series X.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 4 augustus 2020 12:08
    @MelvinChowder Ja, dat klopt, maar de series x controllers hebben dan ook geen extra functies.
    Punt is dat controllers van een oude console het nog nooit hebben gedaan op de nieuwe, behalve bij Nintendo. Microsoft doet het nu toevallig niet en men kijk sony aan alsof ze een zware misdaad begaan. Ik zeg niet dat het een goed iets is of zo, maar het is gewoon normaal he. De enige reden waarom xbox het wel toelaat is omdat xbox meer een service gaat worden die op meerdere apparaten moet draaien. Als het gewoon een console was geworden hadden ze ook hun nieuwe controller er door gedrukt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 3 augustus 2020 17:06
    Was een beetje te verwachten. Wél prettig dat ik voorlopig gewoon de PSVR met Moves (en Aim lijkt me) en de camera kan blijven gebruiken, goede zaak dat alle VR-adempten een gratis adapter kunnen bemachtigen. Good job Sony!👍

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 3 augustus 2020 17:59
    "Daarvoor is wel een speciale adapter voor benodigd, die alle PS VR-gebruikers gratis kunnen bemachtigen."
    Hmmm, YES, dat klinkt interessant, want dat betekent dat ze een AUX naar USB3 connector gaan leveren, en daarmee kan de camera dan ook 'simpel' aan de PC gehangen worden. Heb de hardware hier nog liggen om zo'n connector te maken, ben er alleen nog nooit aan toegekomen.. Dus ben benieuwd hoe we die connector gratis kunnen krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 4 augustus 2020 08:19
    PS4 controler niet compatible met ps5 games? Shocking 😱. En dat terwijl de ps3 controllers niet werkte op de PS4 games, en de PS2 controllers niet werkte op de ps3 games 😜

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    darkmanwls

    • 4 augustus 2020 12:10
    @Jumpman En xbox controllers niet op de xbox 360, en xbox 360 controllers niet op de xbox one, en NES controllers niet op de snes, Snes controllers niet op de N64, N64 controllers niet op de gamecube. (daarna hield deze logica voor nintendo op)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 5 augustus 2020 05:35
    @darkmanwls pcies en zal ik je vast wat verklappen, de ps5 controllers gaan niet samen werken met ps6 games 😜