"Ik vind het gek dat Ubisoft downloadplatform Steam niet heeft nagebootst, maar voor een eigen DRM-systeem heeft gekozen", aldus Lovell, die de website Gamesbrief.com heeft opgericht. "Ik twijfel er niet aan dat piraten op dit moment een betere ervaring hebben dan consumenten die de game aanschaffen." Volgens Lovell spenderen uitgevers veel geld aan de promotie van hun games en is piraterij te zien als het begin van een relatie met een toekomstige consument, en niet als diefstal.

'Gratis weggeven'

"De hele game gratis weggeven en vervolgens consumenten laten betalen voor downloadbare content zie ik als alternatief", geeft Lovell aan. "Verklein het marketingbudget en vertrouw op piraterij om bij de consument duidelijk te maken hoe goed je product is en laat men dan betalen voor extra materiaal in de game."

Veel ontwikkelaars hebben de afgelopen jaren stappen genomen om te voorkomen dat hun games illegaal gedownload kunnen worden. Spelers van Assassin's Creed 2 op de PC moeten bijvoorbeeld een permanente internetverbinding hebben. Door overbelaste DRM-servers kon niemand in het eerste weekend dat de game beschikbaar was de game spelen.