Sinds de lancering van Steam Early Access in begin 2013 is maar 25% van alle Early Access-games officieel uitgekomen, schrijft Walker. Overigens moet hier wel bij gezegd worden dat recente Early Access-titels nog niet genoeg tijd hebben gehad om uit te komen. Van alle Early Access-titels die in 2013 via deze dienst te koop waren, is 42% uitgekomen, meldt Walker.

Walker vergelijkt het Early Access-model met crowdfunding en seizoenspassen: "Hoewel Early Access veel voordelen heeft, is er ook kans op verbroken beloften aan consumenten. Dit heeft wel wat weg van andere verdienmodellen in de game-industrie, zoals crowdfunding of een seizoenspas met dlc verkopen, waar klanten alvast betalen voor content die nog moet komen."

Het verschil tussen die modellen en Early Access is volgens Walker de afwezigheid van een vaste releasedatum. Dlc uit seizoenspassen komt binnen een bepaalde tijd uit en crowdfundingsite Kickstarter heeft een geschatte releasedatum voor gefinancierde projecten. "In theorie kan een Early Access-spel eeuwig in ontwikkeling blijven en ondertussen verkocht worden aan spelers", aldus Walker.

Walker zegt ook dat Steam nog geen problemen heeft gekregen met het Early Access-model. Dat zou wel kunnen gebeuren naarmate er meer games lang in Early Access blijven of de ontwikkeling van meer Early Access-games helemaal gestaakt worden, denkt hij.