Het jaar is 2145, we zijn beland op de planeet Mars. Twee ruimte-mariniers houden de wacht, wisselen de laatste roddels uit en klagen over het saaie soldatenbestaan. Een wetenschapper snelt de wachten voorbij, hij is zenuwachtig en kijkt snel rond of alles in orde is. Dan loopt hij naar het communicatie-paneel en meldt dit. Er waren wat problemen met het evenwichts veld, maar daar zou de wetenschapper geen last van moeten hebben. De camera switcht naar een andere kamer en laat lichtflitsen, vonken en vliegende objecten zien. Er heerst een vreemd gevoel in de kamer dat versterkt wordt door het vreemd klinkende geluid. Dan gaat een van de muren open waaruit een rode substantie tevoorschijn komt. Het rode spul verandert in een mismaakt gezicht, met de mond half open en brandende schedels die onder luid gekrijs uit de mond vliegen. Een van de mariniers krijgt niet eens de kans om te reageren, want een schedel bijt hem in de nek. Het gezicht van de man vervormt met een stille zucht van pijn, maar een paar seconden later is de man veranderd in een zombie, opzoek naar zijn eerste prooi.

Dit is Doom III. Het doel, de speler bang maken en laten geloven wat er op het scherm gebeurt.The gameplay, which many first-person shooter veterans got accustomed to, is also subject to change. However, it won't be changed more than it will be necessary to plunge gamer into DOOM III world. Take this in-game moment for example: you pace along the corridor, recovering after a scuffle with zombies and all of a sudden notice a huge shadow materializing before your eyes (another advantage of the technological revolution behind the game -- lighting effects and true shadows allow for detecting enemies long before direct contact).

"Wij van WC-eend adviseren WC-eend"

De Daily Telefrag heeft een preview gemaakt van Doom III gebaseerd op de E3 presentatie en gesprekken met het Doomteam. Zo komen we meer te weten over de engine, het spel en horen we wat de makers ervan vinden.