Al sinds de aankondiging is de multiplayer van Kane & Lynch in mysterie gehuld. IO Interactive wilde er nooit iets over kwijt omdat men bang was dat de concurrentie met het simpele doch briljante idee aan de haal ging. Maar nu de release van Kane & Lynch nog maar een dikke maand van ons verwijderd is, durft IO eindelijk het een en ander prijs te geven over de spelmode die men Fragile Alliance gedoopt heeft.

In Fragile Alliance draait het in principe om teamwork. Samen met je medespelers beraam je een bankoverval en dien je de computergestuurde bewakers uit te schakelen om zoveel mogelijk geld bij elkaar te rapen. Vervolgens kun je echter je teamgenoten neerknallen om hun geld aan je saldo toe te voegen. Je moet hiervoor wel het goede moment uitkiezen, want zo gauw je een teamgenoot hebt neergeschoten wordt je voor de anderen aangemerkt als verrader en komt er een hogere prijs op je hoofd te staan.

Het doel is uiteindelijk om zelf met zoveel mogelijk geld te ontkomen, omdat je daarmee voor latere rondes betere wapens kunt aanschaffen. Een extra wending is voorzien in de multiplayer doordat je, wanneer je wordt neergeschoten, weer tegenover je oud-teamgenoten komt te staan als politie-agent. Hoe meer teamgenoten je zelf om zeep helpt, hoe groter de politiemacht is die je zo indirect optrommelt. En die agenten willen maar al te graag wraak op jou.

Fragile Alliance klinkt als een originele multiplayermode al valt nog te bezien hoe het in de praktijk uit pakt en of het waterdicht is voor vervelende tactieken. In ieder geval is het eens wat anders dan "fucking deathmatch", om met IO Interactive te spreken.