Nieuws
Diablo 4

Diablo 4 krijgt meerdere uitbreidingspakketten

En nog geen uitspraken over next-gen

Geschreven door Bastiaan Vroegop op
Diablo 4 krijgt na verschijning meerdere uitbreidingspakketten. Daarmee lijkt Blizzard plannen te hebben om de game lange tijd te ondersteunen.

Dat vertellen Blizzard-ontwikkelaars Zaven Haroutunian en Sean Murphy in een gesprek met Gamer.nl.

"We gaan eerst de basisgame uitbrengen", aldus het duo. "Daarna hebben we plannen voor meerdere uitbreidingspakketten." Het is nog niet bekend wat er in die uitbreidingen zal worden behandeld.

Daarmee zijn de plannen voor Diablo 4 nu al ambitieuzer dan bij voorgaande delen. Tot nu toe werd altijd één uitbreiding per Diablo-game uitgebracht. Diablo III kreeg naast zijn uitbreiding wel een dlc-pakket met een extra personage.

Niks over PS5 en Project Scarlett

Diablo 4 is de eerste Diablo-game die vanaf dag één voor spelcomputers wordt ontwikkeld. Diablo 1 en 3 kregen consoleversies, maar die werden pas achteraf gemaakt.

Op het moment staat Diablo 4 gepland voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De ontwikkelaars willen niks zeggen over mogelijke versies voor de PlayStation 5, nieuwe Xbox en de Switch.

Over cross-platform-ondersteuning wil het tweetal ook niks zeggen, al klinken ze wel enthousiast. "We zijn op de hoogte van die technologie en vinden het hartstikke interessant, maar hebben nu nog geen plannen om aan te kondigen."

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Vier nieuwe helden voor Overwatch 2 in de maak Bekijk 24 minuten uitgebreide Barbarian-gameplay van Diablo 4
20

Reacties op: Diablo 4 krijgt meerdere uitbreidingspakketten

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • racerozzy

    • 6 november 2019 13:11
    Geen voorstander van, dat ze al expansions aankondigen als de game niet eens uit is. Betekend vaak een terughoudende houding m.b.t. content omdat er toch een xpack aan komt.

    Zeker geen day 1 buy vrees ook voor microtransacties etc. Activision blizzard blijft activision…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 november 2019 14:03
    @racerozzy Er is al gezegd dat er microtransacties komen voor D4, maar dat deze puur cosmetisch zijn.
    Vind ik persoonlijk geen probleem, ik heb helemaal niets met al die skins.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 6 november 2019 13:13
    Richt je eerst op het basisspel, door het nu al over expansions te hebben, voelt het op voorhand als achterhouden van content om het later er nog eens bij te verkopen.

    Ik hoop overigens dat ze bij Diablo IV eindelijk controller support krijgt op pc.
    Grafisch en interface technisch is de PC versie mooier, maar damn een analog stick gebruiken voor het lopen is voor mij persoonlijk veel fijner dan klikken met een muis.

    Het hoeft niet te veranderen, maar het moet een extra optie zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 november 2019 14:04
    @Krytuun Ik zou ook graag controller support willen voor de PC, maar aan de andere kant denk ik dat het heel lastig wordt om door al die menuutje te gaan met een controller. Met een muis is dat zoveel sneller.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MelvinChowder

    • 6 november 2019 15:16
    @fonsrutte Is even wennen en nooit zo snel als met de muis maar kon er prima aan wennen op de console.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 november 2019 17:48
    @MelvinChowder Ik vond de oplossing best ok, maar ik vond het wat lastig om vooral de inventory op de consoles te beheren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paxopoxo

    • 6 november 2019 18:56
    @fonsrutte Ging inderdaad wel best, was wel even goed wennen. Zou toch altijd nog voor muis en keyboard kiezen bij Diablo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 6 november 2019 14:54
    Voor diablo 3 zijn wel degelijk ook meerdere expansions aangekondigd. Later maakten ze zich er goedkoop vanaf door de necromancer ook een expansion te noemen. dat is ie niet, het was een DLC.
    Ik gebruik die 2 termen apart van elkaar. Expansion is voor mij een enorme toevoeging aan de game, compleet nieuwe gameplay elementen, nieuwe levels, etc. Een DLC is kleiner.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Makoez

    • 6 november 2019 15:10
    Als ze de game voor langere tijd willen blijven ondersteunen zullen ze toch echt ergens geld vandaan moeten halen. Expansions, dlc en micro transactions kunnen hiervoor zorgen.

    Over mogelijke versies voor de PlayStation 5, nieuwe Xbox kunnen ze niets zeggen omdat hun blijkbaar ook nog niets weten over de release van de nieuwe consoles. (Zeggen ze)

    Voor crossplatform is het denk een een prima game, controller support voor pc mag inderdaad ook wel komen. Ik vind de besturing op de switch erg goed werken in D3. Als ze maar een goede interface maken zodat je met een controller wel je gear en skills makkelijk kunt aanpassen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Buzzard

    • 6 november 2019 16:52
    Ik vind het niet erg zolang het basisspel maar uitgebreid is.
    Als er na een jaar een uitbreiding komt zorgt dat er alleen maar voor dat het spel lang leuk blijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 6 november 2019 19:37
    Als het nu al duidelijk is dat er micro transactions komen voor items dan mogen ze van mij de hele game skippen. We weten nu al dat de hele game gemaakt word met micro transactions als core dingentje.

    Voorlopig is al het nieuws omtrent deze game voor mij niks waard. Gaat toch nog jaren duren voordat de game uit is.

    Dlc zoals een extra karakter en expansions vind ik prima. Kleding kopen voor godverdomme echt geld… mensen die daar in trappen mogen van mij ook verbannen worden van het internet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 6 november 2019 19:50
    @Shinjite Maar er zijn helemaal geen microtransacties voor items aangekomdigd, hoe kom je daarbij? Het enige wat je zal kunnen kopen zijn cosmetische items. Denk aan een ander kapsel of een baard voor je character. Het zullen GEEN items zijn die invloed hebben op de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 6 november 2019 19:51
    Alleen cosmetische items is al gezegd. @Shinjite

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 6 november 2019 20:17
    @fonsrutte i know. Daar is alles wat ik zeg ook op gebasseerd. Cosmetische items morten ook weg. Weg met die onzin

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 november 2019 00:16
    @Shinjite de prijs van een game is al heel lang 60€ dat is niet houdbaar met jarenlange inflatie. Alles wordt duurder behalve games lijkt. Er moeten dus andere manieren gevonden worden om geld te verdienen. Micro transactions voor cosmetische item is de beste vorm daarvan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 7 november 2019 00:55
    @fonsrutte Sterker nog, games zijn goedkoper geworden. Een Game kostte vroeger al snel 150 gulden. en er zijn duurdere voorbeelden te vinden (console games, pc games waren wel wat goedkoper)
    Maar wat shinjite waarschijnlijk bedoeld en wat ik ook wel een beetje heb, is dat ik liever heb dat de games een tientje duurder worden en dat ik dan de volledige game heb, dan dat ik er later nog van alles bij moet kopen. Want cosmetische items beinvloeden de game dan wel niet, dat is waar. Maar vroeger was ook dat iets wat je gewoon vrijspeelde door de game te spelen. Het lijkt wel alsof veel van de dingen die vroeger unlockables waren tegenwoordig betaalde DLC is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shinjite

    • 7 november 2019 13:13
    @darkmanwls cosmetische items beinvloeden de game daadwerkelijk wel.

    Alle microtransactions moeten weg uit de games. Dlc zoals een extra karakter zoals de necromancer of een expansion zoals de reaper of souls vind ik prima. Dat voegt daadwerkelijk wat toe aan de game maar cosmetische items moeten ook weg.

    Het beinvloed de game doordat de mooiste pakjes nu geld kosten inplaats van dat je ze vrij kan spelen zoals het hoort.

    Welke study zegt dat cosmetics only het beste is? Dat is iets wat de industrie je strot in duwt. Het hoort niet in de game, je moet alles vrij kunnen spelen.


    Als jij een goede game maakt dan verkoopt het wel.
    Als jij meer geld wilt verdienen dan zal je met extra content moeten komen. Daar verdienen ze meer dan genoeg mee om de game up and running te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 7 november 2019 21:23
    @Shinjite dat zei ik toch ook? Ik heb liever dat ze de game een tientje duurder maken, want ik snap ook wel dat 't ontwikkelen duurder wordt. Maar dan weet ik de kosten vooraf en koop ik tenminste 't hele spel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JointCh1L

    • 6 november 2019 21:13
    Blijft voor mij nog steeds een instant buy. ( punt )

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 7 november 2019 00:16
    Dat is echt een goed punt @JointCh1L