In dit derde deel van de developer diaries van ontwikkelaar Vicarious Vision wordt door Jesse Booth, de producer van Guitar Hero: On Tour, uitgelegd dat het concept voor de vier knoppen niet direct was geboren.

Hier kun je de eerste twee delen van de dagboeken teruglezen:

Developer Diary deel 1 Developer Diary deel 2

Toen we erachter kwamen dat we op de goede weg waren met de gemodificeerde GBA cartridge “Edge Connector” gingen we terug naar het lab, ehm…het kantoor en Brian maakte meteen een andere cartrigde. Het  tweede hardware prototype was een betere versie dan de eerste verminkte GBA cart en ditmaal zaten er vier knoppen op in plaats van drie. Je kon echt het trillen van de Guitar Hero ervaring voelen wanneer we de vierknops Edge Connector gebruikten. Er stak nu wel een heel grote ontwikkelingscartridge uit de achterkant van de DS wat het vasthouden nogal lastig maakte.

Ookal voelden we dat we op weg waren naar iets goeds, we wisten nog niet wat de reactie zou zijn van Red Octane, Activision en Nintendo. Er zat een groot risico verbonden aan het creatieve proces van het brengen van Guitar Hero naar de Nintendo DS. Het bleek al snel dat Red Octane en Activision beiden helemaal achter ons stonden en ons voldoende zouden steunen om Guitar Hero op de DS te ontwikkelen. Red Octane investeerde veel tijd en moeite in de hardware. Nintendo bood ook haar expertise in het ontwerpen van hardware aan.

Toch was het team nog steeds verdeeld – een kamp was van mening dat we een mini-gitaar nodig hadden om spelers een echte ervaring te bieden. En zo werd “Ukelele Hero” geboren. En opnieuw gingen we aan de slag met het hacken van een bestaand concept. Ditmaal was het de beurt aan een kleine electronische gitaar voor kinderen dat supergrote knoppen had  op de hals en een cool scoll wiel in plaats van een strum bar. Brian zorgde ervoor dat deze knoppen allemaal werkten en verbond de kabeltjes naar de GBA cartridge. Een vreemde ervaring waarbij we met een mini gitaar Guitar Hero op de DS speelden.

Hoewel “Ukelele Hero” bijzonder grappig was, realiseerden we ons dat het spelen op een kleine gitaar met de DS niet praktisch was terwijl de DS juist gemakkelijk draagbaar is. We besloten om ons enkel op de Edge Connector te richten, al bleven we wel naar andere innovatieve speelwijzen kijken.  We bekeken de mogelijkheid om op een echte gitaar te spelen en de optie om met je vingers over de snaren te gaan. Dit leidde tot het concept van een knop voor de akkoorden. Op deze manier konden we extra knoppen toevoegen en was het zesknops prototype geboren.

Het team van Red Octane werkte nauw met ons samen om de zesknopsprototype af te maken. Helaas was dit prototype te groot en was het bewegen van de vingers niet praktisch.

We besloten over te gaan op het vijfknopsprototype. Opnieuw bleken de knoppen niet goed te zijn en kon met niet gemakkelijk bewegen. Een vierknopsprototype sprak ons het meest aan want zo konden we de knoppen een goede afstand van elkaar geven. Ons grootste probleem was het implementeren van de Hard en Expert modus met maar vier knoppen.

Na een aantal aanpassingen verscheen uiteindelijk de vierknopsapplicatie waarbij de knoppen klopten, de ruimte tussen de knoppen in orde was en er ook een verwisselbare faceplate aanwezig was. Dit nieuwe randappraat voor de DS zal Guitar Hero op een geheel nieuwe manier op de kaart zetten.

Als grapje werd ook een twaalfknopsontwerp gemaakt.