Een verhaallijn is nog steeds een moeilijk punt voor de meeste first person shooters. Heeft het spel al een verhaal, er zijn voldoende games die het je alleen met de objectivese laten doen, dan is dit meestal van een basisschool niveau waar je niet blij van wordt. Nu zijn er ook uitzonderingen, maar de meerderheid besteed te weinig aandacht aan de storyline en achtergrond. Iets wat niet het geval is bij de cyberpunk FPS Devastation. De makers hebben namelijk veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een goed en aannemelijk verhaal.Action Vault: A strong story suggests there will be a fair number of friendly and neutral NPCs with whom you can interact. Is this actually so? How important are such characters overall, and can you tell our readers about any that are especially important and interesting?

Ben Golus: There are no neutral NPCs in this world. In the situation the world is in, the old adage of "You're either with us, or against us" works well. We also decided to do away with much of the ambient non-story dependent NPCs. Everyone you meet is either a potential enemy or a team mate ready to join you. The team mate NPCs are integral to the game however, and they are the one most important features of the game. ActionVault interviewde level designer en cutscene director Ben Golus over het verhaal, de achtergronden en de karakters in het spel. Naast een hoop letters vind je er ook drie nieuwe screenshots.