Voor zijn carrière bij Bigpoint werkte Nils-Holger Henning voor verschillende bekende bedrijven zoals AOL, Whirlpool en Sport Voswinkel, een sportwinkel gevestigd in Duitsland. Zijn eerste stappen binnen Bigpoint maakte hij in 2005 toen hij als chief communications officer werd aangenomen om de financiële afdeling en het netwerk van mediapartners op te richten.

Bigpoint Games, voormalig E-sport GmbH, is een in Duitsland gevestigde spelontwikkelaar die tevens een gameportal beheert waarop spelers de mogelijkheid hebben om massively multiplayer online role playing games in de browser te spelen. Sinds de oprichting in 2005 kent het bedrijf een constante groei, met zelfs een periode van vijf jaar waarin het een groei van maar liefst 4500% kende. Tevens heeft het bedrijf meerdere prijzen gewonnen, waaronder de Red Herring Award in 2007, toen het als een van de honderd meest innovatieve bedrijven werd bekroond. De portfolio van Bigpoint bevat 40 spellen, vertaald naar 20 talen, waarvan SeaFight het meeste aantal geregistreerde gebruikers kent van 15,7 miljoen.

Volgens Henning zijn er veel positieve vooruitgangen te wijten aan spellen, en de ontwikkeling binnen de game-industrie. Ze bieden volgens hem niet alleen entertainment, maar verbeteren ook de hersencapaciteiten, motiveert om fysiek actief te zijn en verbetert de hand-oogcoördinatie. Als het aan Henning zou liggen, gaan we in de toekomst combinaties van huidige technologieën zien en springen we tussen alternatieve realiteiten. In de nabije toekomst zullen sensoren onze bewegingen en hersenactiviteiten vertalen naar onze virtuele avatars.

Nils-Holger Henning gaat in zijn presentatie tijdens Festival of Games in op de vragen: wat voor invloed hebben spellen op ons leven? Welke baanbrekende innovaties mogen we in de nabije toekomst nog verwachten en hoe zal dit de doelgroep van spellen beïnvloeden?