Als een RTS game succesvol wil zijn, zijn er een aantal criteria waar het aan moet voldoen. Graphics, gameplay, diversiteit en balans. Vooral de laatste kan een RTS breken of maken, maar hoe bereik je in een RTS de ideale balans? In het ontwikkelaarsdagboek van Rise of Nations wordt dit beschreven. Rise of Nations is een van de veelbelovende RTS games van dit jaar en zou een mix moeten worden van Age of Empires, Empire Earth en Civilization. So what does it take to balance an RTS like Rise of Nations that will hopefully be played by hundreds of thousands of gamers? Well, the primary job of the playtesters (we have quite the elite strike squad of RTS experts here at MS Games) is to ensure the game is both balanced and fun. This means a variety of things, including lots of game playing and writing hefty documents that detail out every aspect of the title - whether or not those elements are fun, and how to improve things.

The toughest part of balancing is realizing that any little change will probably affect a lot more than you initially think it will. Since the Egyptians can build wonders cheaper and earlier, is a Wonder Victory too easy for them? Verder wordt er gesproken hoe verschillende tactieken een balans kunnen beinvloeden en laten de ontwikkelaars weten dat men op koers ligt om een van de leukste, en beste gebalanceerde RTS games ooit te maken.