'Cybercrime', misdaad via de computer, lijkt een populaire term geworden. Dat is het logische gevolg van de toenemende populariteit van deze vorm van criminaliteit. Volgens G DATA Security, een specialist in internetbeveiliging en virusbescherming, hebben cybercriminelen afgelopen jaar massaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die online games hen bieden. Ralf Benzmuller, hoofd van de beveilingslabs van G DATA, zegt dat online gamers in 2007 voor miljoenen schade opliepen door cybercrime. De schade zal dit jaar volgens hem alleen maar oplopen.

Gamers die online gaan zonder virusbeveiliging of firewall lopen groot risico slachtoffer te worden van de misdadigers die zich op internet bevinden. Inloggegevens voor diverse websites zijn populair qua diefstal. Deze gegevens brengen op de zwarte markt meer op dan creditcardgegevens. Hoe meer spelers, hoe aantrekkelijker de game in kwestie is voor criminelen. Het is dan ook geen verrassing dat vooral World of Warcraft afgelopen jaar het primaire doelwit was.

G DATA Security heeft ook voorspelling voor 2008 gemaakt. Cybercrime zal sowieso toenemen. Zo ook wegwerptrojans. Dit zijn virussen die eenmalig werken. Benzmuller: "De schade door aanvallen op online games loopt zeker in de miljoenen. Tel daarbij de schade op door vijandige overnames van computers (zoals diefstal van creditcard- en bankgegevens) en de schade loopt in de miljarden."