Craig Sullivan, ontwerper bij Criterion, meldt in een interview met het tijdschrift GamesTM, dat er in 2002 al met EA gepraat werd over een Need for Speed-game. Criterion maakte daarom een voorstel voor een racegame genaamd Need for Speed: Split Second, waarin de nadruk op stunts lag.

Frustratie

De onderhandelingen liepen in het water vanwege onenigheid over een vervolg op de klassieke skategame Skate or Die, een andere game die Criterion zou maken voor EA. "We wilden een vergadering met EA regelen, vertelden hen dat we [met de ontwikkeling van Skate or Die] wilden stoppen en ze werden boos, dreigden om ons aan te klagen, ons uit de industrie te schoppen... er was een hoop woede en frustratie", aldus Sullivan.

"Toen kregen we een telefoontje van de mensen achter de Need for Speed-serie en die vertelden ons dat ze niet meer met ons samen konden werken omdat we weg waren gelopen en we een schande voor het bedrijf waren. Ik herrinner mij dat ik naar mijn bureau liep en er was een folder op mijn computer genaamd EA en die verwijderde ik gewoon. We leerden veel over hoe een game gemaakt moet worden."

Uiteindelijk kwamen EA en Criterion weer met elkaar in contact om aan Need for Speed: Hot Pursuit te werken. De racegame moet in november verschijnen voor Xbox 360, PlayStation 3, PC en Wii.