Criterion dacht aan tijdrijzen en helikopters voor Burnout | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Criterion Games kwam aan de hand van verzamelde data erachter dat, in tegenstelling tot eigen verwachting, de multiplayer Freeburn Challenges populairder waren dan de Stunt Run-modus. Hierdoor zag de ontwikkelaar zich genoodzaakt om het plan voor downloadbare content anders aan te pakken, en om deze reden kwamen ze met de Big Surf Island-DLC: een volledig nieuw gebied dat de ruimte moest geven voor acht spelers om gezamenlijk de online-uitdagingen te voltooien. Het oude gebied was hier namelijk volgens Criterion Games niet goed op berekend.

Naar eigen zeggen verlegde Criterion op dat moment ook de focus van het eens in de paar jaar uitbrengen van een spel op een fysiek medium naar downloadbare content. Zo lag er een plan om meer eilanduitbreidingen uit te brengen als download, waaronder een volledig off-road eiland en een eiland vol lo e race-circuits in de stijl van formule 1.

Vliegen

Andere plannen waar de ontwikkelaar aan dacht waren onder andere het toevoegen van vliegtuigen en helikopters. De eerste is zelfs door de ontwikkelaar getoond in een podcast, maar ging niet door omdat de stad volgens Criterion niet bedoeld was om vanuit de lucht te bekijken: "Zie het als een filmset, een erg grote filmset; bedoeld om vanuit bepaalde camerastandpunten te zien en niet vanuit anderen." De helikopters moesten volgens Criterion samen kunnen werken met de voertuigen op de weg, waarbij obstakels opgepikt konden worden als containers of hoepels waar de auto's vervolgens doorheen konden springen of hierin meegenomen worden.

Een ander concept dat ver was uitgewerkt volgens Criterion was racen op de maan, waarbij de gewichtloosheid voor onverwachte uitdagingen en mogelijkheden moest zorgen. Om op de maan te komen zou een lanceerbasis op het Big Surf-eiland gebouwd worden die beschikbaar kwam zodra een aantal specifieke uitdagingen voltooid was. Ook het gelijktijdig laten racen van auto's en motoren was besproken, hoewel de balans volgens de ontwikkelaar hierbij ver te zoeken zou zijn geweest omdat een motor een auto niet van de weg kon drukken.

Tijdreizen

Andere onderwerpen die besproken zijn, waren de toevoeging van boten, de mogelijkheid om ondergronds in een soort tunnelstelsel te racen en tijdreizen. De laatste was volgens een aantal leden van het ontwikkelteam echter te ver gezocht. Zo werd gedacht aan het springen naar het wilde westen om daar een aantal uitdagingen te doen en vervolgens weer terug te reizen.

Criterion Games zegt dat dit slechts een kleine greep is uit de ideeën die de ontwikkelaar had voor mogelijke uitbreidingen die nooit zullen verschijnen voor Burnout Paradise. Desalniettemin zijn er weinig games waarvoor zoveel downloadbare content is verschenen als voor deze.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou