Op de PlayStation was Crash Bandicoot al maar liefst 5 keer aanwezig in deel 1, 2, Warped, Team Racing en Crash Bash speelde de snelle vos al een hoofdrol. Je moet de games kunnen waarderen maar als je dat kunt, zijn ze best leuk om te spelen. Hoewel Crash Bandicoot zich toch als mascotte van de psx heeft ontwikkeld, wordt de nieuwe 128bit Crash Bandicoot een multiplatform game.

Universal Studios is namelijk op dit moment nog maar de enige uitgever van de game (eerst hielp Sony mee) en de makers zijn nu Traveller's Tales geworden en niet Naugthy Dog die inmiddels met een andere platform game bezig zijn genaamd Jak and Daxter. Omdat Universal nu de leiding heeft zullen zij de game naar de GameCube, Xbox en PlayStation 2 brengen. De Gameboy Advance krijgt ook zijn eigen versie maar zoals we een paar dagen geleden al toonden door middel van screenshots, ziet deze er vanzelfsprekend heel anders uit.

Gelukkig probeert de nieuwe ontwikkelaar de gameplay bijna hetzelfde te houden en zich vooral te richten op andere aspecten van Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex zoals graphics, geluid en nieuwe leveldesign. Net als in de vorige games kan Crash dus voorwaarts springen, spinnen en zal de gameplay even hectisch blijven als voorheen. De paden waar je nu doorheen loopt zijn echter iets breder geworden dan in het 32bit deel. Naast het rennen, kruipen, springen en spinnen kan Crash nu ook verschillende voertuigen besturen om verder te komen in de game.

Naast de normale 3D levels zal Crash ook in 2D puzzel of bonus levels terechtkomen om zo extra goodies binnen te halen. Ook zal je niet alleen met Crash hoeven te spelen, IGN heeft zelfs ontdekt dat een zekere Coco ook speelbaar is.