Control-studio uit zich negatief over het ontwikkelen voor twee generaties

Control-studio uit zich negatief over het ontwikkelen voor twee generaties

Control-ontwikkelaar Remedy Entertainment laat weten dat het geen pretje is om games voor twee verschillende generaties spelcomputers te ontwikkelen.

Dat meldt communications director Thomas Puha in een interview met IGN. "Om maar even bot te zijn: het zuigt wanneer je je min of meer tussen twee generaties bevindt. Je moet de vorige generatie ondersteunen en zorgen dat het geweldig loopt. Wat je vervolgens naar next-gen brengt, is gelimiteerd door de keuzes die je jaren geleden tijdens de vorige generatie hebt gemaakt. Het is geen realistische situatie om een oude game te pakken en alles opnieuw te maken voor next-gen. Zo werkt het niet voor ons, want je neemt letterlijk mankracht weg van het maken van toekomstige games en het verbeteren van een engine voor de toekomst."

Remedy bracht eerder dit jaar de next-gen versie van Control uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S in de vorm van Ultimate Edition. Het bedrijf kreeg wat kritiek te verduren, omdat deze versie niet gratis beschikbaar kwam voor eigenaren van de oorspronkelijke game.

Remedy laat overigens weten dat spellen voor de nieuwe consoles spelers uiteindelijk weg gaan blazen. "De games die uit gaan komen, de dingen waar we aan werken, de visuele standaard gaat je wegblazen. Je hoeft alleen maar naar de vorige generaties te kijken, zoals naar Modern Warfare. Ik kan niet begrijpen dat die game er zo goed uitziet op Xbox One en PS4. Dat gaat ook gebeuren op de huidige generatie. We gaan erg veel verbeteringen zien."

Remedy werkt op dit moment onder andere aan Vanguard, alsmede twee onbekende spellen voor Epic Games. Ook maakt het CrossfireX, de singleplayercampagne van de populaire multiplayershooter Crossfire.

Watch on YouTube

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Tja dat doen ze toch echt helemaal zelf of zie ik dat verkeerd? Neem aan dat zij als onafhankelijke studio toch zelf mogen bepalen voor welke console/gen ze wat gaan uitbrengen? Hoop gezeik om niets dus..

0

@kleinekoosjer: nou, je moet je game wel ergens kunnen verkopen. Focus je op de last gen (grote markt) dan zal Microsoft/Sony niet blij zijn. Focus je op next-gen, zijn de gamers niet blij en verkoop je minder (kleine markt). Dus doe je iets er tussen in en heb je extra mensen nodig voor alle optimalisatie en dus ook extra kosten.

0
test

@DegroteJohan Klopt helemaal.. maar mijn punt is; dat doen ze toch zelf? Piesen en poepen tegelijk is ook een stuk lastiger dan omstebeurt. Props voor dat je het probeert.. maar ga er dan achteraf niet om lopen miepen dat het lastiger was of (in het geval van Cyberpunk) een zooitje werd..

0

Snap niet dat mensen hierover zeuren. Je kan toch prima de versie spelen op je Series of ps5 via backward compatibiliteit? En daar hoeft Remedy helemaal niks voor te doen. Voor pc games maken ze toch ook niet om het jaar een remake omdat er dan nieuwe videokaarten zijn?

0
test

@-it- je snapt niet dat een developer die daadwerkelijk met alle verschillende architecturen moet vechten, hier over "zeurt" ? En dat daar Remedy helemaal niets voor hoeft te doen? (hint ze moeten er heel veel voor doen. lees het interview maar.) Nee dan kan ik wel geloven dat jij het niet snapt. Instructies op een videokaart die veelal al vastliggen en vanuit de drivers geregeld worden vs complete nieuwe console architecturen. lol.

0

@ali3n8tor Het zal niet zo zijn dat ze niets hoeven te doen, maar in vergelijking met de game ontwikkelen voor PC met alle verschillende configuraties en beschikbare resources zal de ontwikkeling voor de consoles een stuk eenvoudiger zijn? Daarbij zal bv. DirectX heel veel werk voor ze doen. De API's blijve hetzelfde. Ik denk dat de complexiteit er vooral zit in het feit dat ze voor de oudere configuratie keuzes moeten maken vanwege de beperktere mogelijkheden die in de nieuwe generatie niet van toepassing zijn. Kan me niet voorstellen dat een nieuwe generatie qua architectuur volledig anders is dan die van de vorige generatie. Lijkt me althans niet zo slimme zet van een consolebouwer.

0

@ali3n8tor je snapt het zelf niet (lol). Ik vind het niet raar dat Remedy zeurt (ik ben zelf software architect, geloof me, ik snap ze meer dan me lief is). Remedy hoeft niks te doen voor de huidige versie op de series x of ps5 spelen, dat doet Microsoft voor ze namelijk. Dat die geen gebruik maakt van alle hardware dat is dan maar zo toch. Maar ik snap niet waarom mensen hierover zeuren dat ze nieuwe versies willen hebben. Zoals gezegd, bij pc games krijg je ook geen nieuwe versie als een nieuwe videokaart uitkomt.

0

Aanbevolen voor jou