Croteam is momenteel hard bezig met het derde deel in de Serious Sam reeks, dat voorlopig onder de ietwat verwarrende naam Serious Sam 2 door het leven gaat (The Second Encouter is namelijk te beschouwen als Serious Sam 1.5, het spel maakte immers nog gebruik van dezelfde technologie). Voor deze opvolger heeft men een volledige nieuwe 3D engine van de grond af ontwikkeld. Deze engine zou maar liefst honderd keer zoveel polygonen als de eerste engine aankunnen en is daarnaast in staat alle moderne foefjes, zoals Per Pixel Shading en Dynamic Shadows uit haar mouw te schudden. This proved to be a good decision, as now we already have new Serious Tools in workable condition, along with Advanced Physics, Entity Compiler, etc. For example, Level Designers are now able to create much more complex level arhitecture, at least hundred times more polygons than in old engine, while still having an excellent framerate on mid-range configurations. All this will be spiced up with usage of advanced vertex and pixel shaders, dynamic shadows and lots of other state-of-the-art features. Also, Entity Compiler means more control over enemy AI, weapons, etc. and also it's going to be of great help to MOD community, as you won't need to have Visual C++ any more to create code for your MOD. These are just a few of many great things we already have in Serious Engine 2.Serious Sam 2 zou ergens in het tweede kwartaal van 2004 moeten verschijnen maar men hoopt ons binnenkort alvast te kunnen verblijden met een testprogramma waarmee men onze stoutste verwachtingen op grafisch gebied hoopt te overtreffen. Lees de hele statusupdate hier.