Codemasters heeft weer plannen om intern een MMO te ontwikkelen. De uitgever was de laatste jaren vooral druk met het uitgeven van MMO's van andere ontwikkelaars, waaronder het succesvolle The Lord of the Rings Online en het Koreaanse Archlord.

In het verleden werkte Codemasters intern ook al aan een MMO, getiteld Dragon Empires. Het spel zag er veelbelovend uit, maar werd veelvuldig uitgesteld en uiteindelijk zelfs geannuleerd. Reden destijds: men kreeg een ingewikkeld project als een MMO niet goed draaiende. Inmiddels heeft men veel ervaring opgedaan met de andere projecten en acht men de tijd weer rijp om met een eigen product de markt te betreden.

"We hadden altijd al een vijfjarenplan en het was altijd al de bedoeling om in het midden daarvan onze eigen games te gaan ontwikkelen.", vertelt David Solari tegenover GamesIndustry.biz. "We kijken daar nu naar en denken voorzichtig naar over wat voor game geschikt is, wat in de toekomst zal blijken te werken." Hij voegt eraan toe dat de MMO-markt lastig te voorspellen is en dat Codemasters zijn stappen zorgvuldig zal zetten. Het debacle van Dragon Empires staat waarschijnlijk nog vers in het geheugen.

Sfeervol is Dragon Empires vier jaar later nog steeds