Na eerder successen geboekt te hebben in de race en first person shooter genres met titels als Colin McRae Rally en Operation Flashpoint gaat Codemasters het nu ook proberen in het real-time strategy genre. In samenwerking met de Russische uitgever 1C Company heeft men heeft namelijk de wereldwijde rechten verworven voor de science fiction RTS Perimeter. De game zal komend voorjaar verschijnen en wordt ontwikkeld door het Russische K-D LAB.

In Perimeter zal de speler de controle krijgen over een van de beschavingen op aarde, die in de toekomst van de stervende planeet vertrokken zijn op zoek naar een nieuwe thuiswereld. Voordat deze echter gevonden wordt staat een ontdekkingsreis door het universum op het programma waarin de nodige conflicten met andere beschavingen zullen voorkomen om de benodigde energiebronnen op de planeten veilig te stellen.Perimeter, gemaakt door de Russische ontwikkelaar K-D LAB, zal naar verwachting in de lente van 2004 verschijnen. Het betreft hier een originele RTS game met een science fiction invalshoek en verhaallijn. De titel introduceert een unieke vorm van gameplay met vernieuwende strategie-elementen. Ervaren RTS spelers kunnen dus niet meer zo makkelijk terugvallen op oude vertrouwde tactieken. Perimeter staat ook garant voor indrukwekkende grafische effecten met dank aan een nieuwe engine die meer dan één miljoen polygonen tegelijkertijd kan verwerken.

Gary Rowe, hoofd van de afdeling 'Acquisitions', is zeer enthousiast over de nieuwe titel:

“We zijn zeer tevreden over de versterkte band met 1C Company. Perimeter zorgt voor frisse en innovatieve tactieken in het genre van RTS gaming. Dit is hard nodig ook aangezien de huidige RTS games niet bepaald vernieuwend zijn. Spelers roepen al tijden om vernieuwing in het genre en nu is het zover. Gekoppeld aan een meeslepende en originele science-fiction verhaallijn belooft Perimeter een belangrijke titel te worden voor Codemasters in het jaar 2004.”

Met Perimeter probeert men nieuwe impulsen te geven aan het RTS genre door enkele innovatieve gameplay elementen te introduceren. Een grote rol hierbij speelt het terraformen, waarmee de speler energiebronnen kan aanboren die vervolgens bijvoorbeeld units van energie voorzien. Deze energie is ook nodig voor de perimeter, de energiemuur die het territorium van de speler afbakent en gebouwen beschermt. Bovendien zal er gebruik worden gemaakt van nano technologie, die units in staat stelt om op het slagveld te transformeren of samen te smelten met andere (typen) units om zo speciale, sterkere eenheden te creëren. Perimeter zal zoals te verwachten viel zowel een singleplayer als multiplayer mode bevatten, en belooft ook grafisch zijn mannetje te staan. Meer informatie vind je op de officiële site.