Bump-mapping: Het driedimensionaal maken van 2D objecten zonder er meer pixels aan toe te voegen. Met deze techniek wordt gebruik gemaakt van ingewikkelde schaduw- en lichteffecten waardoor het líjkt dat het 2D-object diepte bevat. De techniek wordt vandaag de dag in de nieuwste titels zoals Far Cry, Half-Life2 en Doom3 gebruikt, maar ook oudere games kunnen nog van een bump-mapping jasje voorzien worden. Xabora, een van de mensen achter Project Torlan, een Halo mod voor Unreal Tournament 2004, is er namelijk in geslaagd om bump-mapping in UT2004 werkend te krijgen.Once again Xabora has come up with another UED trick to make the mod more true to the original Halo appearence. This time he's unconvered the secret of getting bump-mapping to work in UT2004! Since Halo uses bump-maps heavily to achieve its signature look, we will now be able to use the original Halo bump map textures in future map conversions. In the first two shots, the texture on the right does not have a bump map, whereas the one on left has the Halo bump map applied. In the third shot a teleporter on Derelict is used to show how the bump mapping might look in such a situation. This process is still under development, but the prospects are very encouraging. Way to go Xab!

Nu maar hopen dat ook andere Unreal Tournament mods van deze techniek gebruik gaan maken.

Met dank aan MelvinB voor het melden van dit nieuws.