Pearce en Newell zijn van mening dat de scheiding tussen de online netwerken van Sony, Microsoft en Nintendo verdere groei van online gaming belemmert. "Het realiseren van één online community voor zowel PlayStation 3-, Xbox 360- als Wii-spelers zal een stap vooruit betekenen voor de industrie. Het wordt tijd dat de industrie zich gaat richten op het verbeteren van het internet, in plaats van consumenten van het internet af te houden." 

Idealiter kunnen mensen met verschillende spelcomputers online tegen elkaar spelen, zegt Pearce. Voor sommige games kan het echter ook de beste keus zijn om alleen de community's te verenigen. "Als je een game-ervaring op PC hebt waarvan mensen ook op de consoles moeten genieten, dan moet je misschien wat van de componenten van die ervaring aanpassen voor de verschillende platformen", legt hij uit. "Dus dan heb je misschien niet gelijke kansen. Misschien zijn sommige games het beste af met een gedeelde community in plaats van een gedeelde game-ervaring. Het hangt helemaal af van de game zelf."

Verleden

Cross-platform gaming is bij enkele games reeds mogelijk tussen een spelcomputer en een PC. Zo konden Xbox 360- en PC-gamers samen spelen met Shadowrun en is Portal 2 op PlayStation 3 en PC samen te spelen. Gebeurtenissen in de aankomende PS3-shooter Dust 514 zullen invloed hebben op de wereld van Eve Online.

In Final Fantasy XI kunnen PC-, PlayStation 2- en Xbox 360-gamers samen spelen. Dat spelers met verschillende spelcomputers samen kunnen spelen, is echter een zeldzaam verschijnsel. Ontwikkelaar Jagex wilde voor massively multiplayer online-game Runescape één online wereld maken, waarin spelers op Xbox 360, Wii en PS3 samen terecht zouden kunnen. De drie partijen wilden echter niet aan dit project meewerken.