BlackSite: Area 51 maakt gamers politiek bewust | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het vervolg op de rechttoe-rechtaan alienshooter is alweer een tijdje in ontwikkeling, en de mensen achter de game hebben een radicaal ander pad ingeslagen met dit vervolg. De game is mooier, tactischer, ambitieuzer en serieuzer dan zijn voorganger. En de game heeft een duidelijke politieke ondertoon. Wat, een alienshooter met een politiek tintje? Jazeker.

Harvey Smith van ontwikkelaar Midway had het helemaal gehad met het simpele alientje schieten zoals dat zo vaak in games gebeurt. Hij trok zich terug in zijn kantoor en dacht na over de Amerikaanse definitie van martelen en hoe de Amerikaanse overheid regeringen en groeperingen steunde waartegen het later ten strijde trok (de Taliban en Saddam Hoe ein bijvoorbeeld). En door het alien schieten met dit politieke bewustzijn te combineren, was daar het idee voor BlackSite: Area 51.

De game zal namelijk openen in Irak, waar de eerste mi ie het zoeken naar ma avernietigingswapens betreft. Het grootste gedeelte van het spel zal zich afspelen in Amerika. De vijand is ook echt de vijand, maar deze is gecreëerd door Amerikaanse steun, net als dat in het echt op politiek gebied gebeurde. Harvey Smith denkt dat BlackSite: Area 51, in tegenstelling tot mislukte pogingen door Bad Day L.A. en een Columbine shooter, mensen aan het praten maakt.

Harvey Smith: "Je kunt de metafoor maken naar terroristen. Maar het meest intere ante multidimensionale aspect is: 'Wacht, wat als het terroristen zijn die we zelf hielpen te ontstaan? Wat als de mensen die ons in het gevecht steunen, zelf niet zo zuiver zijn als we dachten? Wat als deze mensen ons achter de terroristen aan sturen, maar wat als het tien jaar geleden veilig was om deze terroristen te creëren?' Wat we in BlackSite: Area 51 hebben, is een delta-force team dat leden van een leger-trainingsprogramma opjaagt en vermoordt. Dus op Amerikaanse bodem bevechten Amerikanen eigenlijk Amerikanen."

De zogenaamde slechteriken zijn de Reborn, welke destijds gerekruteerd waren onder de armste lagen van de Amerikaanse bevolking. Ze dragen nog steeds Amerikaanse vlaggen op hun uniformen, een noemenswaardig aspect volgens Smith. "De manier waarop andere games in elkaar zitten komt neer op propaganda. De meeste games gaan van 'Hey, deze mensen zijn echt slecht en jij moet erop uit gaan om ze te grazen te nemen.' En dat doen we dan ook. Maar we doen het bewust, en onderdrukken het een beetje."

Uiteraard zal het morele aspect vaak genoeg in de game terugkomen. Smith geeft een voorbeeld. "Op een gegeven moment hebben je drie teammaten een discu ie. Eén van hen zegt: 'We moeten naar binnen gaan en deze gasten te grazen nemen.' Iemand anders zegt: 'Wacht even, dit is klote, wij hebben ze gecreëerd.' De ander: 'Dat maakt niet uit. Nu zijn ze de slechteriken.' En dan moet jij de keuze maken."

Smith heeft lang moeten knokken om zijn controversiële plannen erdoor te krijgen. Het heeft maanden geduurd voordat Midway groen licht gaf. Overigens stuit hij nog steeds op veel verzet binnen de gameswereld. Op de opmerking "Ik kan niet geloven dat je dit onderwerp aankaart" geeft hij de reactie "Ik kan niet geloven dat jij het niet doet."

Overigens verzekert hij dat het nog steeds gaat om het maken van een goede game, dat is het primaire doel. Ook zit er ideologisch gezien een redelijke balans, daar zorgen de Republikeinen in het ontwikkelingsteam wel voor. Verwacht dus geen hippie-project, maar wel een game die mensen aan het denken moet zetten.

Rumsfeld die Saddam Hoe ein de hand schudt. Tijdens de Irak-Iran oorlog leverde de VS chemische wapens aan Saddam Hoe ein. Treffender kan de visie van Harvey Smith niet verbeeld worden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou