Zo geeft hij aan dat de studio bij het maken van hun racer Project Gotham Racing 4, exclusief voor de Xbox 360, destijds teveel onder druk werd gezet om een onrealistische deadline te halen. Microsoft gaf Bizarre zes weken ontwikkeltijd voor het afmaken van Project Gotham Racing 4. Dat was volgens Chudley volkomen onrealistisch en zou ernstig afbreuk doen aan de kwaliteit van de game.

Forza

Ook zou Microsoft een grotere focus op hun andere raceserie, Forza Motorsport, hebben gelegd. Dat zou ten koste gegaan zijn van de Project Gotham Racing-serie. Zo kwam er een Forza-bundel uit en kreeg PGR4 niet de aandacht en marketing die het volgens Bizarre wel verdiende. Activision zou veel meer marketing en ondersteuning kunnen bieden. Ook zou Microsoft, vanwege de betere positie ten opzichte van Sony in deze generatie consoles, arrogant geworden zijn.

Chudley geeft aan dat de studio destijds ook zag dat Activision geen succesvolle racing franchise had en ook door de aanhoudende spanningen met Microsoft stapte het bedrijf daardoor over van uitgever.

Blur

Overigens stelt Chudley wel dat Bizarre een prima relatie met Microsoft had, tot aan de breuk. Hij zegt dat het onder Activision nog steeds mogelijk is om met kleinere projecten in de geest van Geometry Wars te komen. Op dit moment is Bizarre bezig met de racer Blur voor Activision. Het bedrijf is nog steeds een onafhankelijk ontwikkelaar, iets dat het absoluut wilde in een nieuwe deal.