In maart van dit jaar maakte ontwikkelaar BioWare bekend dat het een speciale studio had opgericht in het Ameirkaanse Austin. Deze studio zal zich uitsluitend toe gaan leggen op de ontwikkeling van MMORPG-spellen. In plaats van de gehele technologie achter zulke games zelf uit de grond te stampen, heeft BioWare ervoor gekozen licentie te nemen op een bestaande MMORPG-engine en wel de HeroEngine van Simutronics.

Vooralsnog is de HeroEngine nog geen grote bekendheid binnen het MMORPG-genre, maar de engine zal onder andere gebruikt worden voor Simutronics eigen Hero's Journey. BioWare heeft gekozen voor de HeroEngine vanwege de flexibiliteit en om zo snel een prototype te kunnen ontwikkelen. Hierdoor kan men zich volledig toeleggen op het uitdokteren van unieke gameplay, zonder direct rekening te hoeven houden met de infrastructuur,netwerkcode en grafische technologie.

   

Screenshots van Hero's Journey - niet van de Bioware MMORPG. Toch zouden deze plaatjes representatief moeten zijn voor de kwaliteit die je minstens mag verwachten.