Gisteren kondigde Bethesda Softworks en Interplay gezamelijk aan dat Bethesda in de toekomst zal zorgen voor de voortzetting van de Fallout reeks. Je zou, als normaal denkend mens verwachten, dat de Fallout-fans blij zouden zijn wanneer een firma met zoveel ervaring met RPG's als Bethesda heeft, zich over de reeks bekommert. Niets is echter minder waar, want de mensen bij No Mutants Allowed, een grote Fallout fansite, zijn op z'n zachts gezegd furieus. De angst dat het spel niet meer isometrisch en niet meer turn-based is, vol zal zitten met consoleziektes, de S.P.E.C.I.A.L. regelset zal dumpen en geen goede dialogen meer zal hebben, is groot. En helaas voor de fans, bevestigt Bethesda een aantal van deze dingen min of meer in een interview met IGN.Our intention is to do a multiple platform title. Which platforms that will be, it's too early to say ...

We're not going to go away from what it is that we do best. We're not going to suddenly do a top-down isometric Baldur's Gate-style game, because that's not what we do well ...

Yes. We've licensed the rights to Fallout 3 as well as sequels -- Fallout 4, Fallout 5.

Desalniettemin lijkt het erop dat Bethesda, ondanks enkele aanpassingen, wel trouw wil blijven aan de punten die de reeks zo sterk maken: de post-apocalyptische setting blijft behouden, men zal voort bouwen op het verhaal van de vorige Fallout games en men is een groot fan van de originele Fallout games. Dat de mensen bij fansites als No Mutans Allowed terugschrikken van elke vorm van innovatie en eigenlijk het liefst precies dezelfde game in een andere doos zouden zien, zal Bethesda een zorg wezen.

Wij hopen dat men er een dijk van een RPG van maakt die de setting en humor van Fallout over zal weten te brengen. Of het dan isometrisch is of niet, is maar één van de vele factoren van het spel en eigenlijk redelijk onbelangrijk. Knights of the Old Republic wist de Bioware gameplay toch ook prima over te zetten naar een ander standpunt?