Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

Bethesda gaat betaalde mods opnieuw bekijken

Voorlopig geen betaalde mods in de planning

Geschreven door Gijs Scheltens op
Bethesda bekijkt opnieuw de mogelijkheden van betaalde mods voor zijn spellen. Dat zegt pr-topman Pete Hines van de uitgever tegenover Gamespot.

In april onthulde Bethesda betaalde mods voor fantasy-rpg Skyim. Daar kwamen veel negatieve reacties op. Hines: "Je kunt het vergelijken met een reusachtige bol wol die je afrolt. Alles zit zo met elkaar verwikkeld dat het bijna onmogelijk is om te doen."

Hines vervolgt: "Ik weet werkelijk niet wat dat voor de toekomst betekent. Het was een idee waar we met die gasten [van Valve] aan werkten en het sloeg niet aan."

Wij hebben het spel gemaakt waar jij een mod voor maakt, dus logischerwijs zullen we daar inspraak in hebben

Tot grote spijt van Bethesda, laat Hines weten: "Er waren [mod]-ontwikkelaars die zeiden: 'Ik heb jaren om donaties gevraagd en nooit een cent gezien, en ik verdiende meer in één dag', dus waarom zou ik dat niet ondersteunen?" vraagt Hines.

Mod-opbrengsten
Bethesda en Valve besloten na veel negatieve reacties om de stekker uit het betaalde-modsysteem te trekken. In een blog onthulde Bethesda dat mod-ontwikkelaars een kwart van de verkoopopbrengsten kregen, Valve 30% en Bethesda 45%.

In deze blogpost zei Bethesda dat dit de industriestandaard is. "Dit is succesvol in zowel betaalde als gratis spellen. Na veel overleg en onderzoek met Valve hebben we besloten dat dit het beste startpunt is", aldus de uitgever.

Terugkeer
Mochten betaalde mods ooit terugkomen, dan verwacht Bethesda nog steeds om een deel van de opbrengst te krijgen, ook als de percentageverhouding verandert. "Onze denkwijze is: 'Wij hebben het spel gemaakt waar jij een mod voor maakt', dus logischerwijs zullen we daar inspraak in hebben",  verklaart Hines. 

Overigens heeft Bethesda geen haast met betaalde mods, vertelt Hines: "Eerlijk gezegd hebben we het momenteel druk met belangrijkere dingen dan om dat uit te zoeken." Todd Howard van Bethesda gaf in juni al aan dat er momenteel geen plannen zijn voor betaalde Fallout 4-mods.

None

Bron: Gamespot

Dit artikel delen:

Lees meer

Until Dawn (hands-on) Vechtgametoernooi Evolution vandaag van start
10

Reacties op: Bethesda gaat betaalde mods opnieuw bekijken

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Rexus

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Even inhaken op die quote, dat is zoiets als een badkamer laten verbouwen en dan de aannemer extra betalen als jij er een spiegel ophangt. Immers was er zonder de aannemer geen muur geweest om de spiegel aan op te hangen.

    Verklaard wel de Console mods voor Fallout 4, more moneys.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aka-NiN

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Mooie vergelijking met die spiegel ;-)

    Betaalde mods lijken me prima, de mod-ontwikkelaar heeft er mogelijk veel tijd in zitten en die gun ik dan ook mijn bijdrage wel. Maar ik vind het nergens over gaan dat degene die het voornaamste werk heeft geleverd, slechts 25% van de opbrengst krijgt. Dat zou mijns inziens minstens 50% moeten zijn. Met zo'n 25/30/45 verdeling wordt er naar mijn idee te veel geld verdiend met werk van een ander. Natuurlijk moeten Valve en Bethesda er ook wel een deel van krijgen, maar niet het grootste gedeelte.
    Of misschien moet de keuze voor hoe het geld verdeeld wordt aan de betaler gelaten worden, zoals dat ook bij Humble Bundle gebeurd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Mee eens; het concept van betaalde mods is niet verkeerd. Modders leveren soms geweldig werk waar honderden uren ontwikkeltijd in zit en waar spelers veel plezier uit halen. Daar mag best iets voor betaald worden, en dat motiveert modders om meer en beter werk te leveren. Het probleem zit vooral in de verdeling van de opbrengsten. 20% voor Valve en voor de ontwikkelaar zou beter zijn, met 60% voor de modder.

    Daarnaast zou het kunnen dat sommige modders veel te veel geld vragen voor mods die weinig waarde bieden. Maar volgens mij lost dat zichzelf wel op, want gamers zijn kritisch. Vraag en aanbod zou het prijsniveau als het goed is redelijk moeten houden. Als modders €15 vragen voor een eenvoudige skin-pack bijvoorbeeld, dan kunnen gamers gewoon beslissen om dat niet te kopen waarna de modder z'n prijs vaak zal verlagen. Grote mods zoals DayZ (de Arma 2 mod), Skywind (Morrowind in Skyrim) en anderen zouden best een tientje mogen kosten als ze genoeg waarde bieden.

    Dus volgens mij kunnen betaalde mods goed werken. Het kan ervoor zorgen dat er meer en betere mods komen, en dat meer ontwikkelaars modding support in gaan bouwen. Iedereen kan er beter van worden als dit concept goed zou worden uitgewerkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rexus

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Als het om eerlijke verdeling gaat zou ik eerder zeggen dat 80% naar de modder moet gaan 20% naar valve (vooral wegens de steam workshop). Bethesda heeft in mijn optiek als uitgever niks meer te maken met de content die door derden wordt toegevoegd.

    Mocht Bethesda iets op modders willen verdienen kunnen zij natuurlijk altijd een contract aanbieden ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • droidfan

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    En dan achteraf zeiken als er DLC komt in de vorm van een spiegel inclusief licht en dit gratis willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nightwish88

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Maar die spiegel kan ik zelf ophangen. En mensen zijn bereid om diezelfde spiegel bij andere mensen voor niks ook op te komen hangen.

    Zelf denk ik dat zodra er betaalde mods gaan komen, de hoeveelheid mods minder gaat worden. Er zullen gewoon minder mods geinstalleerd gaan worden, minder vraag leidt naar minder aanbod.
    Ik zie mods meer iets als een service om klanten (gamers) aan je te binden zodat de verkoop van je volgende game hoger ligt. Dus ik hoop van harte dat het er nooit van gaat komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Mods moeten gewoon gratis blijven , ze moeten niet huilen.
    Ze verkopen al rete veel dlc's en dan ook nog is geld vragen voor mods?

    Als ze is verder kijken dan hun neus lang is DayZ mod heeft voor Arma 2 nog ontzettend veel geld in het laatje gebracht en raad is ? die was gratis te downloaden.
    Dat door een active mod community.

    Kan het misschien verkeerd zien maar als ze mods gratis houden en er hoeft maar 1 goeie mod tussen te zitten en volia extra verkoop voor je game?!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Koleren.. kijk naar Cities Skyline, de devs zijn enorm blij met de modders, en tijdens al die mods maken ze zelf ook nog dingen, misschien copy paste hier en daarn, dat is hun goed recht, maar mijn grootste ergenis is, als je het zo erg vind dat er mods worden gemaakt voor je game, MAAK DAN ZELF NOG DLC STUFF! Ipv mee liften op modders die het doen uit liefde voor een game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Betalen voor mods nooit. Donatie knop misschien.

    Zo simpel is het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    mee eens. een donatie knop zou beter zijn. je moet een mod eerst kunnen uitproberen. mischien is die wel buggy, of vind je het eigenlijk helemaal niks, maar dan heb je die 1 of 2 euro al ervoor betaald. ik vind dit 'betalen voor mods' eigenlijk helemaal niks. klinkt teveel als call of duty waar je 5 euro moet neerleggen voor een skinpack voor je wapens. micro transacties zijn zo 2014. bethesda gaat helemaal de verkeerde richting in hiermee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.