Volgens Sweeney ligt de grootste uitdaging in de consolesindustrie in het feit dat games en acce oires van oude consoles meestal niet meer te gebruiken zijn op het moment dat nieuwe consoles uitkomen. Dat is niet het geval bij de Scorpio en Neo, omdat beide systemen backward compatible zijn met games en acce oires van hun voorgangers.
In het gesprek met Gamespot legt hij uit waarom hij denkt dat tu entijdse hardware-upgrades als de Scorpio of de PlayStation Neo een goede stap zijn voor de gamewereld. “Dit soort tu entijdse upgrades geven ons als ontwikkelaars de mogelijkheid om betere prestaties naar de gamer te brengen zonder al het eerdere werk daarbij teniet te laten gaan. En dat is erg kostbaar”, aldus Sweeney.
Na de aankondiging van de Scorpio en de Neo maakte men zich zorgen dat de kwaliteit van games zou lijden onder de druk op ontwikkelaars om games op zowel de ‘oude’ als de nieuwe platforms uit te brengen. Volgens Sweeney is dat niet nodig. Hij maakt duidelijk dat er nog altijd maar twee consoles per ‘consolefamilie’ zullen zijn, in tegenstelling tot pc, waarbij er een ontelbaar aantal configuraties mogelijk zijn.