Het gaat niet goed met de verkopen op de PC game markt, want voor het derde jaar op rij zijn er minder PC games verkocht. Dit jaar loopt men zelfs 23% achter ten opzichte van de verkochte games in 2003. Er is een aantal redenen voor de dalende verkopen, zo zijn er nog geen grote blockbusters verschenen, hebben consoles een "negatieve invloed" en zijn sommige groepen van mening dat de grote schuldige illegale software is. Warezpiraten zouden de markt verzieken, maar dat is volgens dit commentaar totale onzin. Het is namelijk de arrogantie van de uitgevers die voor de slechte verkopen op de PC game markt zorgt. Heb je een console, dan ga je naar de winkel, koop je een spel, ga je naar huis, stop je het spel in je machine en ga je spelen.

Maar dit is niet het geval met PC games. Bij de PC koop je een spel, ga je naar huis, ben je 20 minuten bezig met de installatie. Mag je bidden dat de CD kopieerbeveiliging met jouw CD-Rom of DVD-speler werkt. Daarna mag je hopen dat men het spel ook heeft "afgemaakt," zodat je niet eerst het internet hoeft af te speuren naar de patch die het spel wel laat werken. En om het feest compleet te maken moet je voor het spel een gigabyte ruimte overhouden en NOG STEEDS de CD of DVD in je drive houden, aangezien de uitgevers er zeker van zijn dat je ze wilt oplichten.I think that's a major reason consoles are starting to really crush the PC game market. People are getting fed up. They're getting a cold pizza and being told to lump it. It doesn't have to be that way.

I'm not against copy protection schemes on the PC because I'm some sort of flower child developer. I'm against them because they're bad business. They discourage people from buying PC games in the first place. Once you make someone have to hunt down a CD crack, you've set them on the path of pirating the whole game and future games.