Nieuws
PS5

Apple TV+ en andere streamingapplicaties bij lancering PS5 beschikbaar

Amazn Prime ontbreekt

Geschreven door Jacco Peek op

Sony heeft aangekondigd welke applicaties bij de lancering van de PlayStation 5 beschikbaar zijn.

Onder andere Apple TV+, dat voorheen enkel beschikbaar was op Apple-apparaten, is onderdeel van de line-up. Daarnaast zijn Netflix, Twitch, Disney+, YouTube en Spotify bij lancering beschikbaar op de console.

Niet alle grote diensten zijn direct aanwezig. Zo meldt Sony dat Amazon Prime Video, Hulu, Mycanal en Peacock onder andere later worden toegevoegd.

Bovenstaande apps worden in het besturingssysteem van de console geschaard onder Media Space, dat zich naast de Game Space bevindt. Daarmee onderscheidt Sony games en andere vormen van entertainment. De applicaties hoeven niet gedownload te worden uit de PlayStation Store, maar staan standaard geïnstalleerd. Op de PlayStation 5.

Tot slot verschijnt er op 19 november een Media Remote, waarmee gebruikers verschillende applicaties direct kunnen openen en onder andere het geluid van compatible tv's kunnen aanpassen.

De PlayStation 5 verschijnt op 19 november in Nederland.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nolan North bezoekt Tom Holland op set Uncharted-film in eerste foto's Rambo jaagt op zijn tegenstanders in Mortal Kombat 11
22

Reacties op: Apple TV+ en andere streamingapplicaties bij lancering PS5 beschikbaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Ryme

    • 22 oktober 2020 15:56
    Hmmm, zou liever willen dat ik ze apart moet downloaden. Om te streamen gebruik ik mijn Nvidia Shield. Helaas maken ze niet bekend of het ook te verwijderen is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 22 oktober 2020 20:06
    @Ryme Staat in de Blog post van Sony ook nergens dat je ze niet meer hoeft te downloaden, alleen dat je ze niet door de PlayStation Store hoeft te downloaden. Ik denk zelf dat als je op de PS5 naar de media tab gaat dat je alleen maar een download icoontje hoeft te drukken en hij begint gelijk met downloaden. Zo werkt het momenteel eigenlijk ook al op PS4, alleen in plaats van dat de app gelijk begint te downloaden open hij de desbetreffende PlayStation Store pagina waarin je de app dan download. Ik denk dus dat ze die stap eruit halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 22 oktober 2020 16:06
    Wat ik mij afvraag; Ik las laatst ook dat Apple TV naar Xbox komt en ik las dat Ziggo naar Apple TV komt. Kunnen we dan eindelijk TV kijken vanaf de consoles zonder bijbehorende poeha?? Zou fantastisch zijn. Ik heb boven namelijk geen kabel en ook geen zin om er een te trekken; maar Ziggo heeft iedere keer tv kijken via console tegen gehouden (f*ckers), zou mooi zijn als er nu loophole is via Apple TV.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dutcharjan

    • 22 oktober 2020 16:12
    @kleinekoosjer Voor zover ik weet is Apple TV de hardware die je onder de tv zet en apps kan draaien zoals Ziggo. Apple TV+ is een de film/show app van Apple, zoiets als Netflix. Deze app zal dus geen Ziggo app bevatten alhoewel ik wel voorstander ben van een Ziggo app op de Xbox/Playstation

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 22 oktober 2020 16:32
    @Dutcharjan Ah darn it .. waren we zo dichtbij..
    Tnx voor je antwoord; ik wist even niet dat er verschil in zat; dacht dat TV+ gewoon de digitale variant was van Apple TV. Blijft een goor bedrijf dat ziggo.. Wel op tablets en phones, waarom dan niet op de console? Puur om alleen hun eigen kastjes er doorheen te drukken.. Ze krijgen toch al moneys door het abbonement.. Het lijkt wel een game bedrijf hèhè..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • SVG1985

    • 22 oktober 2020 16:45
    @kleinekoosjer Waarom neem je dan geen Chromecast? Dan ben je er toch ook? Of een televee met ingebouwde chomecast? Dan kan je gewoon live vanaf je telefoon streamen. Geen enge kastjes nodig van Ziggo zelf

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 22 oktober 2020 17:16
    @SVG1985 ah dus go werkt wel op een chromecast.. alsnog vraag ik mij dan af.. waarom doen ze zo moeilijk met consoles??

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 23 oktober 2020 07:03
    @kleinekoosjer
    Omdat, denk ik, het te veel werk is en de markt te klein van mensen die op hun console de Ziggo app willen draaien. Ze hebben nu de app ontwikkelt voor een aantal smart TV's, Android, iOS, Nvidia Shield en Apple TV. Dat lijkt me het overgrote deel van de markt. Ik denk dat ze een inschatting hebben gemaakt en het simpelweg de moeite niet waard is om de app voor consoles te ontwikkelen.

    De vraag is overigens ook of je het moet willen, de app van Ziggo voor de Apple TV is echt een draak. TV kanalen worden in 720p gestreamed (Movies en Series XL in 1080p) en met Dolby 2.0 geluid. Echt een grof schandaal. De gasten die die apps ontwikkelen zijn echt leken, ze doen maar wat. Hebben zich er op de meest makkelijke manier vanaf gemaakt; direct geport van de iOS versie want op zo'n klein scherm is 720p en stereo geluid genoeg. Ik kan daar echt woedend om worden, maar het is helaas niet anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 23 oktober 2020 09:03
    @niqomipa Toch zou je zeggen dat er flink wat mensen met een PS en XBox zijn in Nederland: en ik weet zeker dat iedereen zo'n app welt ziet zitten, mits ie inderdaad goed werkt. In verschillende fora wordt er om gevraagd; telkens zonder antwoord en op hun eigen site worden die stukjes zonder weerwoord afgesloten. Het rare is; er zijn nieuws berichten over dit topic te vinden uit 2013 dat commercieel directeur van ziggo gewoon aangeeft dat ze werken aan een app voor de 360 (incl. kinect besturing). Die is er nooit gekomen.. dmv van UWP zou het ook een fluitje van een cent moeten zijn om zo'n app klaar te hebben aangezien ze hem op win10 gewoon hebben draaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 23 oktober 2020 11:18
    @kleinekoosjer
    Denk ook zeker wel dat er vraag naar is, maar ik denk dat Ziggo het niet de moeite waard vindt of wellicht de userbase onderschat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 22 oktober 2020 16:27
    Dit lijkt me steeds minder relevant worden toch? Elke TV van de laatste 7 jaar heeft deze apps gewoon op de TV beschikbaar (met afstandsbediening die dus standaard werkt)…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 22 oktober 2020 17:43
    @Omnikon De vraag is alleen hoe lang de apps beschikbaar blijven op je SmartTV. Die dingen staan niet bepaald bekend om hun lange ondersteuning.

    Daarnaast is Apple Tv+ bijvoorbeeld enkel beschikbaar op bepaalde merken en dan nog zijn het modellen van 2018 of later.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 oktober 2020 22:36
    @Omnikon Nouja, mijn projector heeft helemaal geen apps… En de eventuele nieuwe projector die ik op het oog heb ook niet….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 23 oktober 2020 00:17
    @SuperDre Als gamert heb je daar toch een beest van een PC aan hangen voor het mooie opschalen en echte 4k60 gamen! :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 22 oktober 2020 19:01
    En nu apple 30% laten betalen voor alle inkomsten via apple tv

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 23 oktober 2020 10:17
    @gamerlezer Dat zou mooie karma zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RoderikR

    • 22 oktober 2020 19:26
    Ik ben benieuwd of de PS5 DolbyVision zal ondersteunen voor 4K blu-rays en apps. Dat is volgens mij nog steeds niet bekend gemaakt, maar ligt toch wel voor de hand aangezien bijna al die apps die hier genoemd worden dat ondersteunen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ichabod

    • 22 oktober 2020 19:38
    @RoderikR

    Denk het niet .. ze willen NL ook geen Dolby atmos licentie betale

    Vandaar de Tempest engine .. rofl

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RoderikR

    • 22 oktober 2020 22:15
    @Ichabod

    Ik ben bang dat je daar nog wel eens gelijk in zou kunnen hebben! Wel heel jammer. Voor games vind ik HDR10 en Tempest helemaal prima, maar voor films verwacht ik toch echt wel DolbyVision en DolbyAtmos. Als het die formats niet ondersteunt dan kan ik de PS5 het niet echt serieus nemen als video streaming device.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 22 oktober 2020 22:34
    So, geen Amazon Prime bij release, das toch wel echt een enorme domper, want god weet hoe lang het dan zal duren voordat die wel beschikbaar is.