Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Nieuws

'Actiegames verhogen de kans op zelfdoding bij suïcidale personen'

Link tussen geweld en kans op zelfdoding niet gelegd

Geschreven door Michel Musters op

Gamers met suïcidale gedachten hebben bij het spelen van actiegames volgens een studie van de Texas Tech University meer kans op zelfdoding dan andere gamers.

Onderzoekers van de afdeling Psychological Sciences hebben de relatie tussen games en de drang naar zelfmoord onderzocht, waarbij rekening werd gehouden met het genre dat gespeeld werd en de leeftijd van de personen in kwestie. 


De resultaten van het onderzoek werden in een recent nummer van Cyberpsychology, Behavior and Social Networking gepubliceerd. Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van een theorie van de psycholoog Thomas Joiner. Hij claimt dat iemands suïcidale gedachten versterkt kunnen worden door blootgesteld te worden aan pijnlijke of psychologisch provocatieve gebeurtenissen.

De resultaten van de studie gelden alleen voor mensen die al rondliepen met suïcidale gedachten. Er werden 228 studenten van Texas Tech die wekelijks videogames spelen onderzocht. 65,5 procent van de groep was mannelijk en 74,1 procent van de mensen waren blank. Mensen werd gevraagd wat voor soort genre games men speelde, van actie- en horrorgames zoals Call of Duty, Halo, Left 4 Dead en Street Fighter, tot rpg's, puzzelgames, simualtiegames en adventuregames.

"Hoe meer videogames je speelt, hoe hoger de mogelijkheid wordt dat je ook wat doet met suïcidale gedachten", aldus hoofdauteur Sean Mitchell. "Maar we zagen dat als je actiegames speelt er een groter patroon is tussen de uren dat je videogames speelt en de mogelijkheid dat je zelfmoord pleegt. Wanneer je geen actiegames speelt, is er geen patroon."

Hoewel deze mensen meer kans hebben op zelfdoding na het spelen van actiegames, wordt er in dit onderzoek geen link gelegd met gewelddadige games. "Sommige studies zeggen dat mensen die gewelddadige games spelen gewelddadiger worden, andere studies zeggen dat er geen link is", aldus hoofdauteur Sean Mitchell. "Andere studies zeggen weer het tegenovergestelde: mensen die gewelddadiger zijn willen liever gewelddadige games spelen. We zien in onze resultaten dat alles mogelijk is, dus hier hebben we geen duidelijk beeld over. Zonder over een lange periode uitgebreide studies te doen kunnen we niet zeggen wat voor effect het heeft."

Mitchell wil benadrukken dat het geweld in actiegames niet per se de hoofdreden is, maar sluit het ook niet uit. "Geweld kan ook voorkomen in adventuregames, dus we zeggen expres actiegames in plaats van gewelddadige videogames om zo een conservatievere schatting te maken."

Bron: Science Daily

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe informatie over Mass Effect: Andromeda uitgelekt via enquête Overleven in de tweede aflevering van The Walking Dead: Michonne
28

Reacties op: 'Actiegames verhogen de kans op zelfdoding bij suïcidale personen'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • vladimirr

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    serieus? hebben ze te veel geld over ofzo dat ze zulke domme studie's houden -_-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inzanity_91

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @vladimirr
    Waarom dom? Als je niet suïcidaal bent hoef je niets te doen met deze informatie. Maar ik kan me voorstellen dat de familie van een suïcidaal persoon dit waardevolle informatie vindt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rashura

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Inzanity_91 Dat weet je van te voren meestal niet he, ik bedoel…. nouja dan isie meestal dood xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @rashura Nee, niet per se. Mensen die suïcidaal zijn kunnen dat soms aangeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @vladimirr Studies met betrekking tot de effecten van video games (positief of negatief) zijn niet dom. Alleen als ze verkeerd worden uitgevoerd. Ik kan me goed voorstellen dat mensen die al suïcidaal zijn, door vanalles beinvloed kunnen worden (inclusief video games).

    Ik heb echter wel wat bedenkingen bij deze studie.
    1) 228 studenten is niet een bepaald grote noch diverse test groep.
    2) Hoeveel hiervan waren suïcidaal en met welke reden ?
    3) Hoeveel hiervan hebben daadwerkelijk een suïcidale actie ondernomen ?
    4) Zijn er ook maar iets van medische tests gedaan. Stofwisseling in de hersenen bekeken, hersen activiteit gemeten. Dat soort dingen.
    5) Is er rekening gehouden met het online aspect van games en communicatie met andere spelers. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat constant uitgescholden worden niet helpt bij mensen met suïcidale neigingen.
    6) Wat het negatieve effect bij iedereen ? of alleen bij een gemiddeld statistisch hoger percentage? Waren er ook mensen bij waar het een positief effect had ?
    7) Er is alleen getest in dit onderzoek met mensen die gamen (Actie vs niet actie games). Hoe staan deze cijfers in verhouding met niet gamers ?

    Kortom, verre van perfect, dit onderzoek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Arisu

    Er is ook geen controlegroep geweest lijkt het en er is niet gekeken naar eventueel andere factoren dan het gamen die gezorgd kunnen hebben voor de resultaten…maar zelfs al was het een perfect uitgevoerd onderzoek, dan nog…wat kunnen we er dan mee..?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @unipro81 Heel veel.
    Alles in onze hersenen word geregeld door stofjes. Afhankelijk van welke games zijn er dus andere stofjes bezig in onze hersenen (als de bewering van dit onderzoek correct is). Als we kunnen identificeren welke stofjes dat zijn, kunnen we medicijnen ontwikkelen om die te onderdrukken zodat niet alleen bij games maar ook andere activiteiten die die stofjes laten werken een betere situatie voor deze personen kunnen creeren.

    Maar, de hersenen zijn raar en moeilijk. Veel verschillende aandoeningen kunnen soortgelijke symptomen hebben. Daarom is het belangrijk dat er niet een simpel een gemiddelde word genomen, anders riskeren we dat er maatregels getroffen worden voor mensen waar het probleem er alleen maar door erger word.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Arisu

    De stofjes waar jij het over hebt zijn in basis veel meer primair dan je zou denken en hebben dus niet persé iets met een spel te maken, maar heel erg met de combinatie speler en spel. Bijvoorbeeld de 'voorkeur' van een speler speelt een grote rol.

    Maar los van inhoud…als iemand suicidaal is. Waarom zouden we dit kostte wat kost moeten voorkomen met medicijnen? Daar slaat mijn stelling meer op. Er is, lijkt mij, geen goede business case voor dit onderzoek en het is te beperkt qua scope om echt iets mee te kunnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arisu

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @unipro81 Dit is toch ook precies wat ik zeg ? Het onderzoek is gedaan op veel te weinig mensen met veel te weinig andere mee gerekende factoren om daadwerkelijk iets nuttigs mee te kunnen.

    Het verbaasd mij dat er uberhaupt iemand de vraag stelt waarom we dit moeten voorkomen. Zelfmoord word niemand gelukkig van, ookal is het een egoistische reden van iemand die de trein mist omdat er iemand voor is gesprongen. Suicidale neigingen kunnen overal vandaan komen. Bij iemand met een goed werkend stel hersenen die een aantal zeer negatieve ervaringen heeft mee gemaakt, iemand met een mentale aandoening als schizophrenie, of iemand met een hersen tumor (om maar een aantal voorbeelden te noemen). Medicijnen zouden kunnen helpen, maar dat was maar een voorbeeld. Iets ingrijpenders zoals een hersen operatie of iets simpelers als enkel het hebben van de informatie en daardoor makkelijker kunnen omgaan/vermijden van versterkende factoren zou ook al kunnen helpen.

    Maar je hebt wel gelijk, dit onderzoek is te beperkt om echt iets mee te kunnen. Maar aanleiding voor een beter onderzoek is er naar mijn mening wel degelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Arisu

    Ik geef je ook geen ongelijk ;)

    Overigens komt zelfmoord zelden voor bij mensen met een goed werkend stel hersenen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Nutteloze onderzoeken altijd, en altijd pakken ze de game industrie.
    En actie films dan? En alcohol en drugs versterken deze emoties niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @spreadthehate Het is een tech universiteit, games zijn dus een interessant onderwerp voor ze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @MichelMusters

    Ik weet het :)
    Maar ik kan volgens mij wel constateren dat de game industrie wel vaak de pineut is als het om dit soort dingen gaat ongeacht wat voor universiteit dan ook.

    Zodra er bijvoorbeeld een nieuwe GTA uitkomt dan komen ineens de meest nutteloze onderzoeken zoals deze.

    Wanneer er een nieuw bier of whiskey merk verschijnt, of een of andere R rated film zoals Deadpool dan is er niks aan de hand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @spreadthehate
    Er is niemand de pineut.
    Er is alleen nieuwe kennis opgedaan.
    Dat jij dat niks vindt, dat is jouw probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @oropher

    Welke nieuwe kennis? Iedereen weet toch wel dat alle horror, actie, geweldadige dingen niet goed zijn voor een suïcidale persoon, daar hoef je geen specialist voor te zijn.

    Dus heeft niks met mij te maken maar wel met onzin onderzoeken.
    Iemand die niet stabiel is en drugs of alcohol gebruikt raakt ook eerder van het padje, daar heb ik geen onderzoeken voor nodig.

    Iemand die een zwaar gebroken hart heeft kan gekke dingen doen als hij ook nog gedronken heeft, net zoals de vele familie drama's van de afgelopen jaren. Nogmaals, daar heb ik geen onderzoeken voor nodig omdat te bevestigen. Dat heet versterken van emoties, en dit kun je met alle middelen bereiken. Games, films, drugs, alcohol etc. En deze dingen moet je compleet links laten liggen als je niet stabiel bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @spreadthehate

    Maar dat heeft dan ook alles te maken met de persoon, en niet met de middelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Hellraidermike

    Uiteraard heeft het met de persoon te maken, als dit niet het geval was dan waren we allemaal suïcidale op dit moment van alle geweld wat we tegen komen op deze aardbol.

    Maar de middelen is wel een extra stimulans om het gevoel extra op te wekken.

    Ik doe ook de meest bizarre dingen in GTA of Manhunt, maar op het eind van de rit weet ik wel waar ik mee bezig ben en ga die dingen niet uitvoeren in het echte leven. Als ik zwaar suïcidale zou zijn kan ik heel goed begrijpen dat dit soort spellen extra emoties bij me kan opwekken.

    Als ik me klote voel en kijk een heftige drama film, dan komt die film veel harder binnen als dat ik vrolijk zou zijn en de drama film dan ga kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @spreadthehate
    Ik heb zelf schizophrenie maar om nou te zeggen dat ik daarom games links moet laten liggen?
    Nee ik zie erg duidelijk het verschil tussen games en de realiteit.
    Ik kan alleen door de realiteit zelf het begrip van de realiteit gaan verdraaien en daarmee voor mijzelf een psychose uitlokken.
    Maar daar slik ik ook medicatie voor.

    Ontopic: Je kan idd al weten dat dat zo is, dat wil echter niet zeggen dat daar ook onweerlegbaar bewijs voor is. Bovendien zijn er genoeg mensen waarbij veel van dit soort zaken niet echt helder in hun bovenkamer binnenkomen. Die groep kan dan geadviseerd worden door specialisten, waardoor ze een stap in de juiste richting kunnen zetten.
    BOVENDIEN, is het sterk de vraag of al die zaken die jij aangeeft wel zo algemeen bekend waren geweest als er nooit onderzoek naar was gedaan. Tenslotte werd roken vroeger ook nog lang als gezond gezien terwijl de wetenschap toen ook echt wel wist dat dat niet zo was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @oropher

    "Ik heb zelf schizophrenie maar om nou te zeggen dat ik daarom games links moet laten liggen?"

    Nee, het verschil zit hem erin dat jij het erkend dat jij het hebt en je krijgt er medicijnen voor om de emoties te onderdrukken. Sommige mensen weten dit dus niet en voor die personen kan het gevaarlijk zijn.

    Maar dit is algemeen bekend en al veel eerder onderzocht en is dit onderzoek overbodig en onzin, dat is wat ik heel de tijd probeer te zeggen.

    En ook al was dit nog nooit onderzocht dan lijkt het mij meer een kwestie van logica. Bijna ieder mens weet wat gevoelens doen en ieder mens weet dat sommige dingen je emoties versterken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @spreadthehate @spreadthehate Je wist nog niet dat de meeste drugs niet bepaald helpen als je suïcidaal bent? En alcohol (ook gewoon een drug overigens) bijvoorbeeld ook niet echt helpt bij deze mensen. Waarschijnlijk wist je dat wel al, daar heb je je antwoord al waarom ze niet (alweer) dat onderzocht hebben maar nu eens een keer iets onderzocht hebben waar minder van bekend is. Buiten het feit dat het een technische universiteit is.

    .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.