'70 tot 80 procent uitgevers werkt aan Project Natal' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Bach meldde dat de interne ontwikkelstudio's van Microsoft op dit moment de eerste games voor Natal aan het ontwikkelen zijn. Deze titels moeten andere studio's tonen hoe de technologie die bewegingsgevoelige besturing op de Xbox 360 mogelijk maakt, werkt. "We willen een aantal titels van Microsoft zelf die aan derde partijen de weg tonen en dan willen we dat onze partners veel nieuwe ideeën, innovaties en concepten naar de markt brengen. Gewone games verdwijnen niet, je moet dit zien als extra materiaal. Dat maakt het alleen maar mooier", aldus Bach.

Volgens Bach verkeren Microsoft en Sony in een betere positie dan Nintendo als er gekeken wordt naar de toekomst van hun systemen. "Er zit nog genoeg kracht in de Xbox 360 en er zit nog genoeg kracht in de PlayStation 3. Nintendo kan waarschijnlijk niet hetzelfde zeggen. Ze hebben wellicht problemen met opslagcapacitieit en grafische kracht waar ze mee om moeten gaan."

Langere generatie

Bach denkt dat Natal de levensduur van de huidige generatie van systemen kan verlengen. "De wereld van consoles is fundamenteel veranderd: innovatie is niet afhankelijk van nieuwe hardware. We kunnen elk jaar een nieuwe Xbox Live-service aanbieden en dat verandert de ervaring compleet zonder de hardware te veranderen. De industrie hoeft niet elke vijf jaar opnieuw te beginnen. Project Natal werkt op elke Xbox 360 en biedt een totaal nieuwe manier van interactie. Dit is enorm positief voor de industrie en de consument."

Ook over de manier waarop ontwikkelstudio's geld kunnen verdienen aan Project Natal is Bach positief. "Ons model draait om derde partijen die geld kunnen verdienen. We ontwerpen ons systeem voor derde partijen. We gebruiken onze interne studio's - met games als Halo en Alan Wake - om de richting aan te geven en innovatie te creëren. Nintendo heeft gewoon een ander model. Ze maken de meeste winst door hun eigen games te verkopen. Het is een prima verdienmodel, maar het is anders dan dat van ons, het is moeilijker voor derde partijen."


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou