Het leeuwendeel van deze aankopen zijn gedaan in gratis speelbare games zoals de PC-shooter Battlefield Heroes en de Facebook-game FarmVille. Beide games zijn gratis te spelen, maar spelers kunnen items en hulpmiddelen kopen voor een klein bedrag. Analist David Cole zegt dat de gratis spellen een duidelijke voorsprong hebben op de spellen die in winkels liggen. "Eén enkel product online kan een levensspan hebben van jaren, terwijl een product in de winkel beperkt houdbaar is."

De markt van gratis games gaat de komende jaren alleen nog maar groeien volgens de onderzoekers. In Europa en Amerika groeit de markt van ongeveer 600 miljoen euro naar meer dan 2,2 miljard euro in 2015. "Ook binnen de core gamers groeit de aanschaf van downloadbare content aanzienlijk", zegt Andrew Schneider van Live Gamer.

Onderzoek

Bureau DFC Intelligence heeft voor dit onderzoek in de eerste twee maanden van dit jaar 5.000 gamers uit Europa en de Verenigde Staten ondervraagd. Ook zijn er gegevens verzameld van de laatste zeven jaar uit Japan, Duitsland, Vietnam, Zuid Korea en de Philipijnen. Uit het onderzoek blijkt dat 88 procent van gamers wel eens virtuele goederen heeft gekocht. Hieronder vallen naast game-items ook volledige downloadbare games, muziek en films.