Multipreview
Sea of Thieves

Sea of Thieves

Schatzoeken met z’n viertjes

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Volgende maand komt Rare met de kleurrijke multiplayergame Sea of Thieves, waarin groepjes gamers hun wildste piratendromen uit kunnen laten komen. Vlak voor de lancering organiseerde de ontwikkelaar nog een gesloten bèta die Gamer.nl-redacteuren Erik, Harry, Ron en Wilbert hebben uitgeprobeerd. In deze speciale multipreview lees je hoe zij hun speeltijd op de woeste zee hebben ervaren.

Erik

Ik weet niet wat het is met deze game. Ik heb enorm gelachen toen wij samen speelden: om het mijzelf afschieten in een kanon, om Ron die vervolgens over het eiland heen vliegt en in het water belandt, om het spelen van een piratenliedje op mijn accordeon terwijl Wilbert serieus probeert te sturen, om ons schip dat langzaam maar vastberaden naar de bodem van de oceaan zinkt door een heftige storm…

Maar het zijn allemaal dingen die één keer leuk zijn. En dat is een beetje karig in een online multiplayergame die in principe lang boeiend zou moeten blijven. Rondbanjeren op een eiland en zoeken naar de antwoorden op raadsels is best aardig. Maar als het zoeken naar schatten en die vervolgens terug naar je eiland brengen alles is wat deze game te bieden heeft, dan knap ik daar toch vrij snel op af.

Sea of Thieves

Harry

Het is slim gedaan hoe het spel dwingt tot samenwerking en het lijkt er op dat falen niet al te zwaar wordt afgestraft. Maar daarmee loopt Sea of Thieves volgens mij ook wel het risico dat het na een tijdje irrelevant voelt. De leukste momenten voor mij waren de confrontaties met andere spelers op een vijandelijk schip, waarbij het wel echt als ‘alle hens aan dek’ voelt terwijl de kogels je om de oren vliegen, en de een probeert de gaten benedendeks dicht te maken terwijl de anderen terugschieten en het schip manoeuvreren. Ik kan mij voorstellen dat het player-versus-player element langer leuk blijft dan schat zoeken en schat bezorgen.

Ik ben het wel erg met Erik eens dat het spel meer variatie in missies nodig heeft. En ik vraag mij af of er ook echt een verhaal is om te ontdekken, of dat dit een sandbox (waterbox?) blijft waarin je je eigen lol moet zoeken. De bèta gaf daar niet echt een antwoord op. Die leek er vooral op gericht om de spelmechanics en de online functionaliteit te testen. Wel tof trouwens dat de crossplay naadloos werkte. Wilbert op pc en Erik en ik op de Xbox One was een vlekkeloze ervaring.

Sea of Thieves

Ron

In potentie is Sea of Thieves zowel een toffe sociale hang-out als een serieuze co-op-game. Het ene moment maak je samen piratenmuziek, een minuutje later schreeuwen je teamgenoten en jij commando’s naar elkaar omdat het schip van vier andere zeerovers nu wel erg dichtbij komt. Sea of Thieves kan het beste van twee werelden worden. De serieuze momenten, zoals het varen en de PvP-gevechten, zijn prima af te wisselen met momenten waarop je dronken wordt, je je kots opvangt in een emmer en je de inhoud op een andere speler (of vijand) gooit. Sea of Thieves is bovendien prachtig, met lichteffecten om stil van te worden en het mooiste zeewater dat ik ooit in een game heb gezien.

Het is leuk om kots over Erik te gooien, maar zulke momenten zijn maar één keer grappig. De quests of opdrachten zijn het levensbloed van deze game. In de bèta bestonden die opdrachten vooral uit het zoeken naar schatten, waarbij enkel een handjevol variabelen in de missies verschillen. Het jagen op rijkdom is leuk en vereist samenwerking en voorbereiding, maar de gameplay-loop lijkt niet veel breder of dieper te zijn dan ‘ga naar X en kom terug met Y’. Als Sea of Thieves geen effectiever incentive heeft dan dat rijtje gelijksoortige quests, zullen veel spelers hun co-op-vermaak na een paar dagen spelen elders gaan zoeken. Online games als Destiny en The Division verschillen weliswaar in opzet, maar hebben als online co-op-game veel meer om het lijf.

Sea of Thieves

Wilbert

Ik deel met de anderen de zorg dat Sea of Thieves de diepgang van een regenplas heeft. Zoals Ron al opmerkte: de structuur van de queestes die je krijgt lijkt veelal hetzelfde te zijn. Zoek het bedoelde eiland op de kaart, vaar er naartoe, zoek de schat, sla wat skeletten van je af en keer terug naar een piratennest om je schat in te leveren voor goudstukken. Toen een meer ervaren zeerover met ons meevoer, was ze zo vriendelijk om een geavanceerde ‘voyage’ voor te stellen. Deze keer mochten we wederom schat zoeken, maar dan op drie verschillende eilanden. Wat een variatie!

Wat de game vooralsnog mist is een grotere context waarbinnen je acties vallen. Een eigen thuisbasis voor jou en je vrienden, piratenfacties die oorlog met elkaar voeren, een speciale schat die je een doelwit maakt voor de hele server, toernooien om de beste bemanning te bepalen… er zijn zoveel mogelijkheden te bedenken om de game voor langer dan een week spannend te houden, dat ik verwacht dat ontwikkelaar Rare alles stiekem bewaart voor na de bèta. Er zijn al hints dat de volledige game zeemonsters bevat, dus ik houd hoop dat Sea of Thieves de juiste koers weet te varen.

Sea of Thieves is vanaf 20 maart verkrijgbaar voor pc en Xbox One.

Mini-handheld PocketSprite op komst voor retrogames aan je sleutelbos Met Dreams kunnen spelers hun eigen PSVR-games maken
9