Wheelman review door LittleBigMan | Gamer.nl

Ooit bedoeld als film, maar uiteindelijk getransformeert tot game. Vin Diesel, onze kale spierbundel, heeft eindelijk een eigen game: Wheelman.

Het feit dat Wheelman ooit een filmproject was, is zeer makkelijk te zien. Tigon Games wou namelijk een game maken die zo dicht mogelijk grenst aan een spectaculaire Hollywood film, en dat is de heren gedeeltelijk gelukt. Wheelman heeft namelijk momenten waarop je een klein beetje van je stoel springt omdat het zo spectaculair is. Auto's die in de lucht vliegen, van auto naar auto springen terwijl achter je je vorige wagen ontploft; dit soort scenes zitten overal verstopt. Helaas is de aankleding hiervan wat minder. De graphics komen uit de inmiddels veel gebruikte Unreal 3 engine, waardoor de game er prima uitziet, zeker voor een free-roaming game als deze. Echter, Tigon heeft niet veel moeite gestoken in hoe de stad er precies uitziet. De straten zijn bijna levenloos, de stad (Barcelona, nog wel!) heeft geen eigen sfeer en er zijn maar ongeveer 8 verschillende auto's die er rondrijden (exclusief een motor en scooter). De game valt hierdoor continu in de herhaling en hetzelfde geldt voor de gameplay. De side-mi ions leveren weliswaar nog wat diversiteit in level-design op, maar komen altijd uit op hetzelfde doel: racen en beuken. Over het verhaal hou ik m'n mond, want die is te belachelijk voor woorden.

Al met al moet ik bekennen dat Wheelman een redelijk vermakelijk aktiespel is geworden, maar de game zou pas echt zijn 60,- euro waard zijn als men nog een jaar had besteed aan oppoetsen en perfectioneren. Want op dit moment is de game die prijs absoluut niet waard.