Wheelman review door dopsho | Gamer.nl

Jij bent Milo Burik, een regelrechte kloon van Vin Diesel die als 'Wheelman' klusjes uitvoert in 't criminele circuit van Barcelona. 'Wheelman' is gewoon het Engelse woord voor chauffeur. Als chauffer probeer je jezelf omhoog te werken in het criminele ondergrondse wereldje. Want jij doet waar je goed in bent: autorijden. 'Wheelman' is geen pro-realistische simulatie racer, maar een arcade race-game. Naast het gas geven en sturen kan je veel meer met je auto. Zo kan je met een beuk-beweging auto's horizontaal neerhalen wat uit kan lopen tot een crash die prachtig in beeld wordt gebracht. Dit lijkt overigens erg veel op de takedowns van Burnout.

Je hebt nog velen andere kunstjes genaamd 'super-moves' tot je beschikking. Hiervoor heb je een metertje dat automatisch oploopt als je op het tegenliggende deel van de weg rijdt, veel te hard rijdt, of bijna tegen andere auto's opbotst. Je kunt dit metertje gebruiken om te boosten, of voor aim-shot en cyclone shot. Met deze moves kan je in slow-motion je pistool trekken en op een filmische wijze op bepaalde delen van auto's, maar ook mensen richten en schieten. Ook dit kan bij het goed uitvoeren ervan uitlopen tot een prachtige filmische crash. De leukste super-move is toch wel het air-jacken. Rij een meter of 3 achter een voertuig aan, druk de O-knop in, laat deze op het goede moment los en je maakt al rijdend een grote sprong naar het voorliggende voertuig om deze daarna te kapen. Vooral handig als je auto in een slechte staat verkeert en je dus snel een andere auto nodig hebt.

Wheelman is een free-roaming game, wat betekent dat je jezelf ook te voet kan verplaatsen. Om de game wat uitgebreider te laten lijken moet je bij bepaalde mi ies een schiet-wapen gebruiken. Het wapenaanbod is erg klein en bestaat alleen uit handwapens en automatische geweren. Het schieten in de game zorgt voor de afwi eling, maar had beter weg kunnen blijven. Het lijkt wel alsof de makers dit als verplichting in de game hebben gezet, voor de afwi eling. Het voelt erg onafgewerkt aan. De game maakt gebruik van een auto-aim, maar ook handmatige aim optie. Ook kan je dekking zoeken in de game. Overigens zijn deze functies allemaal erg slecht uitgewerkt.

De hele game voelt slecht uitgewerkt. Incompleet. Het lijkt net of de makers geen ervaring hebben, en de game met spoed hebben gemaakt. Alles is minimaal uitgewerkt, en over sommige dingen is niet eens nagedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de boost in voertuigen. Wie heeft er ooit een brommobiel midden in Barcenola gezien die over boost beschikt? Ook ziet het kruipen met Vin er niet echt gezond uit. De bewegingen van alle personages zijn matig tot slecht. Audiovisueel is de game ook niet echt top. De graphics mogen niet bepaald 'High Definition' genoemd worden, en je zou bijna zeggen dat ze van de PS2 tijdperk zijn. Als je met een vuurwapen schiet, zal je bijna zeggen dat het als een kermispistool klinkt. Ook de motors van de auto's klinken niet echt revolutionair.

Al met al is Wheelman een game die je zeker een keer een kans moet geven, zodra hij in de budgetbakken beland. Voor 2 of 3 tientjes is Wheelman zeker de moeite waard, en je bent er ook wel een tijdje zoet mee. Vooral als je van plan bent naast de hoofdmi ies van de verhaallijn ook de side-mi ies te doen is Wheelman een zoethoudertje. Jammer genoeg heeft de game hier en daar grote fouten, en voelt het onafgewerkt aan. Jammer genoeg ontbreekt er een online, co-op of iederen ander variant van multiplayer. Erg jammer want de game had zeker potentie om een 'goede' game genoemd te mogen worden.