Wat wil een gamer nou nog meer dan rondslingeren door een waanzinnig groot Manhattan, de mogelijkheid om gozers helemaal kotsmisselijk te maken met een webrodeo en even gezellig een gebouw op lopen? Een beetje structuur zou fijn zijn.

Een nieuwe film, een nieuwe game. De verwachtingen lagen hoog en er werd ook flinke druk uitgeoefend op Treyarch, developer van Spider-Man 3. Want naast de graphics opfleuren, wat valt er te verbeteren aan de topgame Spider-Man 2? Daar had Treyarch moeite mee, en ik durf te wedden elke developer die deze megaklus aan zou nemen. Je kan er nieuwe dingen in stoppen, maar is het genoeg om het publiek tevreden te houden?

Ik was erg verrast over de nieuwe en frisse look in Spider-Man 3. Ik als filmnerd ging dan ook gelijk naar m'n vertrouwde Free Record Shop stormen om als eerste de game in huis te hebben. De webslinger maakte mijn portemonnee wel wat lichter maar van mij mag hij. Ik heb alles over voor Spider-Man. Je begint met een level waarin de basics worden uitgelegd door de nog altijd komische Bruce Campbell, en dit verveelt niet aangezien het hele combat-systeem onderuit is gehaald en opnieuw is opgebouwd. Je hebt zware aanvallen en gewone aanvallen, maar ik merkte het verschil niet echt. Waarschijnlijk kent iedereen nog de filmatische effecten in games die voor het eerst voorkwam in God Of War, waarin je een bepaalde knop snel in moet drukken om een actie uit te voeren. Ze zitten nu ook in Spider-Man, en dit is een van de beste toevoegingen aan de nieuwe game.

"Where do all these guys come from..."

De meeste van jullie zullen het verhaal al kennen, maar ik leg het toch nog even uit. Peter Parker en Mary Jane zijn samen, maar Harry denkt nog steeds dat Peter zijn vader heeft vermoord. Ondertussen ontsnapt kruimeldief Flint Marko uit de gevangenis en verandert bij een klassiek stripboekincident in een lopend zandkasteel. Tegelijkertijd wordt Peter's baan bedreigt door een nieuwe fotograaf, Eddie Brock, en daarbij komt nog dat Venom is gecrasht in Central Park en uit is om Spider-Man's donkere kant vrij te laten. Naast het combat-systeem heeft ook Spider-Man een make-over gekregen. Hij is van top tot teen ongelofelijk gedetailleerd en het webslingeren is erg realistisch gemaakt. Het is dus wel wat moeilijker, maar dat mag ook wel.

"Come on, am I going to take crap from a walking beach??"

Naast het verhaal van de film zitten er ook wat klassieke Marvel-schurken in verwerkt; Scorpion, the Kingpin en the Lizard zorgen voor wat meer variatie tijdens het spelen. Maar met 10 verhaallijnen is het bijna onmogelijk om het verhaal van de film uit te laten blinken. En dat gebeurt ook niet. Het is leuk om te mogen kiezen welke gang je een toontje lager gaat laten zingen, maar het zou natuurlijk ook leuk zijn om eens wat vaker Sandman een klap voor z'n zandige kop te geven of desnoods Mary Jane. Spider-Man 3 volgt maar vaag de film en dat is erg jammer, omdat je voor dat verhaal juist de game koopt. De key-momenten zitten wel in de game, maar ze zijn erg aangepast en worden niet goed uitgelegd waardoor het een kunst zelf is om het verhaal te volgen.

Natuurlijk blijven de graphics geweldig, maar sommige personages zijn niet mooi nagemaakt. Eddie Brock, Jonah J. Jameson en Peter zijn erg goed te herkennen, maar Mary Jane en Sandman zijn alleen te herkennen aan hun kleding (die ze overigens elke dag aanhebben, stinkerds). Tijdens de cutscenes zie je ook het gebrek aan gezichtsuitdrukkingen bij een aantal personen, en op die momenten hadden ze wel een stukje film mogen laten zien. Is het te veel gevraagd om wat scènes uit de film in een game te proppen? Het zou een enorme verbetering zijn op het gebied van games gebasseerd op films.

Wat mij weer verbaasde, was dat ik op mijn Xbox 360 op een gegeven moment als Harry mocht spelen op de glider. Ik dacht dat dat exclusief voor de Playstation 3 was, maar blijkbaar vond zelfs Sony dat discriminatie, of heeft Treyarch geweigerd de gameconsole van Sony voor te trekken. De final battle is in de film een heel gebeuren, maar in de game is het een kwestie van Venom patsen, lawaai maken, Venom patsen, lawaai maken, Venom patsen enzovoort. Ook mag je niet tegen de grote Sandman vechten als Spider-Man, wat opzicht logisch is omdat hij er niet veel aan kan doen. Op dat moment moet je als Goblin de Sandman verslaan, maar ook dit is nutteloos knopjes indrukken en voorwerpen ontwijken. Je zit eerder naar een frustrerende film te kijken dan echt tegen 'm te vechten.

Al met al blijft het leuk om je rooie pakkie (of zwarte natuurlijk) aan te trekken en eens flink wat gangs aan de tand te voelen, maar er zijn een aantal gebrekken aan de game die het plezier flink verminderen, hoewel dat makkelijk opgelost zou kunnen worden met wat meer tijd. De deadline is alweer de oorzaak van een teleurstelling in Spider-Man 3.