Sid Meier's Pirates! review door RibaR | Gamer.nl

Het zal je maar gebeuren. Ben je net aan het eten, komt er een Spaanse markies binnenvallen om je familie mee te nemen. Als klein jongetje weet je gelukkig nog te ontsnappen. Als volwa ene schrijf je je in om matroos te worden op een schip, maar dat bevalt niet echt. Je besluit om te gaan muiten en het echte avontuur kan beginnen!

Het moge duidelijk zijn: om het verhaal hoef je Pirates! niet te kopen. Het zit boordevol clichés en totaal niet intere ant. Gelukkig kent de game genoeg dingen die wel intere ant zijn.

Je begint de game door te kiezen bij welk land je wilt horen. Je kunt kiezen uit de Spanjaarden, de Engelsen, de Fransen en, jawel, de Nederlanders. Als rasechte Nederlander was het niet meer dan logisch om voor ons eigen land te kiezen. In de kroeg recruteer je wat scheepslui kun je beginnen met het op eigen houtje verkennen van de Caraïben.

De omgeving is fantastisch. Je ziet geen walvi en en dolfijnen boven het water uit komen, maar je ziet golfjes op het water en een schuimspoor achter je schip. Daarnaast kun je zien dat de makers goed gespiekt hebben bij Google Earth. De Caraïben op de zandkorrel precies overgenomen. De Bahama's, de Nederlandse Antillen, Cuba, Florida, je herkent alles meteen. Schepen varen van plaats naar plaats en daar komt het punt waar het spel intere ant wordt: Scheepsgevechten!

Als je langs een schip vaart kun je ervoor kiezen om deze aan te vallen. Het veroveren van een schip kan op allerlei manieren. Je kunt gewoon bij de vijand op varen en ervoor kiezen het schip te kapen. Je bent nu aan dek van het andere schip om zwaardvechtend de kapitein te verslaan. Je kunt ook met grapeshots proberen de bemanning van het andere schip dusdanig te reduceren dat ze zich wel over moeten geven. De vernielzuchtigen onder ons komen ook aan hun trekken, je kunt er namelijk ook voor kiezen om het schip gewoon kapot te knallen. Dit kan subtiel door met chainshots (kanonskogels verbonden met kettingen) de zeilen en de masten van het schip te vernielen, maar ook op de normale manier. Het nadeel daarvan is wel dat je, althans in het begin, veel geld uit moet geven aan de reparatie van het schip.

Naast het gevangen nemen van de markies is het doel van het spel om zoveel mogelijk punten te vergaren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het vinden van piratenschatten, het verslaan van andere piraten of de gouverneursdochter te versieren. In het begin is dit allemaal hartstikke tof en uiteenlopend. Op het ene moment dans je met de gouverneursdochter, op het andere moment zoek je met behulp van een kaart de verloren stad van de Azteken op, terwijl even later Spaanse piratenjagers je de wind uit de zeilen proberen te halen. In de loop van de tijd wordt dit steeds eentoniger. Als je je zuster hebt gered heb je geen zin om ook nog de rest van je familie te redden. Hetzelfde geldt voor de piratenschatten. Het vinden van de piratenschatten is eentonig en niet uitdagend. De tu enfilmpjes zijn leuk, maar het enige onderlinge verschil is het hoofd van je tegenstander. Je drukt ze dus ook al vrij snel weg.

De rode draad van de game wordt je aangereikt door mysterieuze mannen die in een donker hoekje van de kroeg een biertje zitten te drinken. Op een gegeven moment was mijn opdracht om de piraat Stede Bonnet een kopje kleiner te maken. Ik was hem al eens tegengekomen, maar had hem toen niet aangevallen. Nu was hij NERGENS meer te bekennen. Dit had niet te maken met een gebrek aan mijn kant, maar hij was gewoon verdwenen! Hierdoor heb ik de game niet voor 100% uit kunnen spelen. Dit was niet de enige bug in het spel. Ik kreeg op een gegeven moment een tip over de piraat Captain Kidd. Toen ik zijn schip tot wrakhout had gedegradeerd bleef deze opdracht tu en mijn nog-te-doen-opdrachten staan. Sommige schepen bleken geen schepen, maar USO's (Unidentified Sailing Objects) te zijn. Dwars door het land vaarden ze ontzettend snel langs. Het laatste kritiekpuntje is dat er een soort van fastforward-functie ontbreekt. Het kan erg lang duren om met tegenwind van het westen naar het oosten te gaan.