Pro Evolution Soccer 6 review door Gamer24 | Gamer.nl

Pro Evolution Soccer 6 is zoals de game al zegt de opvolger van Pro Evolution 5. Ditmaal wordt de game uitgebracht op de Next-Gen consoles, handhelds, PC en PS2. Dit is al een pluspunt ten opzichte van PES 5, die alleen op de PC, Xbox, en PS2 kwam. Ik behandel hier de Xbox360-variant van de game.

Pro Evolution Soccer 6 (PES6) is één van de twee uitgekomen footie's vorig jaar. Na PES was dit namelijk het veel bekendere FIFA 2007. Al snel was er een bepaalde strijd tu en de twee games. Wie die strijd gewonnen heeft, zijn de meningen nog steeds over verdeeld. Ik ga daar geen duidelijkheid over geven, dit is immers een review, geen vergelijking.

Grafisch is PES6 wel oké, maar niet schitterend. Dit had beter gekund, gezien de mogelijkheden van de Xbox360. Van veraf ziet er allemaal wel mooi uit, maar als je bijvoorbeeld in een replay naar iemand kijkt, kan je die persoon wel herkennen (als het een bekende voetballer is), maar het lijkt bij sommige voetballers net alsof je tegen een 55-jarige mannetje aan loopt te kijken. In deze tijd kan dat allemaal wel net ietsje mooier. Maar, zoals jullie allemaal wel weten, de graphics zijn niet het belangrijkste van de game.

De gameplay is meestal wel het belangrijkste in de game, en dat begrijpen ze ook bij Konami. De gameplay is namelijk ook het beste onderdeel van de game. Alles komt realistisch over, van het pa en tot de goals maken. Het schieten is in het begin vrij lastig. Je moet de knop heel even indrukken en hopen dat je hem lang hebt ingedrukt. Het balkje van hoe hard je schiet, gaat namelijk vrij snel en als je hem meer als 1½ seconde indrukt, gaat de bal sowieso over het doel, en dat is niet de bedoeling. Gelukkig heb je bij het pa en niet zo'n balkje, maar hoe langer je de knop ingedrukt houdt, hoe zuiverder en strakker je pa zal worden.

Dan de scheidsrechters. De scheidsrechters doen het over het algemeen wel goed, maar soms fluiten ze om een licht duwtje (waar elke scheidsrechter normaal gesproken voor zou doorspelen) al, en soms geven ze je daarvoor al een gele kaart. Maar soms wordt er ook weer voor smerige overtredingen, wat minstens geel waard is, niet gefloten. Dit gebeurt niet erg vaak, maar het valt wel op. Maar het frustrerendste van alles, zijn de grensrechters. Bij buitenspel zien ze het altijd als je buitenspel staat. Dus ook wanneer het millimeters zijn, wat een echte grensrechter door had laten spelen omdat ze op een gelijke lijn staan, daar vlaggen de grensrechters voor. En de scheidsrechter fluit dan extreem laat waardoor de snelheid uit het spel wordt gehaald. Heel erg frustrerend!

Er zitten jammer genoeg ook een aantal bugs in het spel, en de AI is niet heel erg realistisch. Op Beginner en Amateur gaat alles vrij makkelijk. Maar op Regular en hoger wordt het lastig. Als je voor staat met één doelpunt gaat je tegenstander in de laatste minuten opeens veel beter spelen. Bij mij gebeurt ook vrij vaak dat je in de laatste minuten de wedstrijd verliest. Mede hierom raad ik iedereen aan gewoon de online mode veel uitvoeriger te spelen dan offline.

Online is dit spel gewoon goed, het online menu is makkelijk en simpel. Je kiest of je een wedstrijd maakt of joint, bepaal je tactiek en spelen maar! Je merkt wel duidelijk verschil tu en online en offline. Offline reageert je controller veel sneller, online doet je speler het iets minder dan een seconde later. Dit brengt je niet in het nadeel, want je tegenstander heeft hier natuurlijk ook last van. Naast de online multiplayer zit er ook een offline multiplayer die gewoon goed werkt.

Verder zit er nog wel een edit-mode in het spel, maar daar heb je vrij weinig aan. Alles wat in de vorige Pro Evolution Soccer-spellen wel zat, qua editten is nu bijna helemaal weg. Jammer…