Pro Evolution Soccer 2008 review by Superarie | Gamer.nl

Het nieuwe voetbalseizoen is immers weer begonnen en dan valt er geld te verdienen, Dus het is verbazingwekkend, maar waar, de nieuwe Pro Evolution Soccer-game is er ook weer. PES heeft een reputatie hoog te houden want

PES word toch elk jaar weer als de beste footie (voetbalgame, like duh) gezien. Daar zul je mij dan ook niet over horen, want ik vind oprecht dat FIFA toch wel onder PES staat. Ze doen een dappere poging en komen telkens dichterbij, maar qua gameplay (en dat lijkt me toch het belangrijkste....) is het verschil nog steeds erg groot. Waar dat verschil dan in zit? In de vloeiende animaties en de spelsnelheid. Als je me niet begrijpt bekijk dan gewoon maar eens een wedstrijd FIFA en een wedstrijd PES, je hoeft het niet eens te spelen, om het verschil te zien. Vorig jaar ging het iets te snel en was de balcontrole niet optimaal, maar dit keer speelt het spel weer enorm goed.

De spelsnelheid en balcontrole zijn enorm opgekrikt en liggen nu op een goed niveau. Alles gaat heel vloeiend en speelt echt ontzettend lekker. De kleine verbeteringen die zijn doorgevoerd, zoals het snel nemen van vrije trappen, wat je soms goed kan gebruiken als je even klem zit. Je zal ook niet vaak monsterscores tegen komen (als je het spel speelt op het juiste niveau), het kan ook best zijn dat je de ene week van Ajax wint, en daarna van Excelsior en Heracles verliest. De ene wedstrijd zal dan ook makkelijker gaan als de andere, wat ook te maken heeft met de speelstijl die je hanteerd.

Uiteraard zijn er ook weer wat verbeteringen (hoewel, dat valt nog te bezien),

maar die ben ik weinig tegengekomen. Of je er blij mee moet zijn is niet zeker, maar de schwalbes zijn toegevoegd, dit is leuk voor Arjen Robben en het is natuurlijk realistich, maar in een game hoeft dat van mij niet. Gelukkig heb ik ook weinig schwalbes gezien en het shirtjetrekken ben ik nog niet tegengekomen....

Daar zal dan wel een knop voor zijn die ik niet ken, maar toch. De grootste verandering was echter TeamVision. Dit betekent dat de tegenstander zijn spel aanpast aan het jouwe. Hoewel ik wel aardig gevarieerd speelde, kwam dat niet echt door het TeamVision en ik had er toch meer van verwacht.

Het populariteit ysteem van het team en de spelers, mag best nog we wat uitgebreid worden, maar dat kan wel wat leuks worden. Het menu is namelijk ook aangepast en oogt wel aardig fris. Alle modes zijn ook weer aanwezig, met als belangrijkste de Master League Mode. Voor de Cultuur-Barbaren die niet weten wat dat is: Je kiest een team, waarbij het niet uitmaakt welk team omdat je altijd dezelfde spelers krijgt. Dit zijn dezelfde spelers uit de vorige games en dit zijn vrij onbekende, niet erg sterke spelers. Jij maakt hiervan natuurlijk een topteam. Snap je het? Mooi zo dan kan ik verder met mijn verhaal.

Want die modes zijn eigenlijk toch wat beperkt, net als de competities. PES heeft dan ook geen licentie en beschikt alleen over de Serie A, Premier League, Eredivisie (!!), Primera Divion en nog wat in elkaar gebreide divisies met clubs vanuit Denemarken tot aan de toppers uit Belgie.

Om een einde aan deze lap tekst te breien, moet ik het verplicht over de graphics hebben, want daar is veel kritiek op. Dat is niet helemaal terecht want de meeste spelers lijken erg goed. Dat FIFA er strakker uitziet kan ik ook niet helpen. Dat het stadion niet "leeft" is ook waar en nog 1 tip: zoom niet in op de grasmat/publiek. KORTOM:

Zorg gewoon dat je PES in huis haalt en speel het gewoon want qua gameplay zit het echt wel goed. Zwicht dus niet voor het kwaad dat FIFA heet (hoewel dat wel vooruitgaat). De vernieuwingen komen niet echt uit de verf en de modes en competities zijn beperkt, maar Konami gaat 2009 helemaal anders doen (zeggen ze althans) en PES blijft echt geweldig.

De enige reden dat FIFA nog gespeeld word is om de licentie en de graphics. Als PES hier nog wat aan doet, dan is het over en uit voor FIFA. PES 2008 speelt weer ouderwets goed, en de uitslagen zijn realistisch. De vernieuwingen zijn wel vernieuwend (woordspeling.......), maar ik heb ze nog weinig gezien. Vooral het TeamVision ben ik amper tegengekomen. Laat je ook niet tegenhouden door de beperkte Competities en Modes en vooral niet door alle criticasters want PES speelt écht heeel goed.