Neverwinter Nights 2 review door LotLP | Gamer.nl

Okay, mijn eerste gamer.nl review. Ik ben best goed hierin, maar als ik wat mainstream overkom ofzo, dan moet je me het zeggen ^^

Okay, begin van de review.

Naar aanleiding van het leven van een preview in de Power Unlimited was ik erg opgewonden over een turn-based (eigenlijk is de game eerder round based) RPG met mooie graphics, een diepgaande verhaallijn en een ander soort fighting systeem dan ik gewend ben. De eerste keer dat ik de limited edition zie liggen in de winkel, koop ik hem meteen aangezien het pakket maar liefts NWN2, NWN1 plus alle expansions toendertijd, en een kleine ring en een orc bevatte

de limited edition, dit is de "evil" versie, er is ook nog een lawful good

Na het installeren van de game, wat BTW niet helemaal fijn ging...., en ik hem ging spelen, verbaasde ik me erover hoe ongelooflijk fokking lang de game nodig had om op te starten. Na een tijdje wachten en irritante lang durende laggende filmpjes zat ik eindelijk in het hoofdmenu om de game te spelen, na het drukken op "new campaign" begon hij WEER te laden..... Daar word je na een tijdje heel erg ziek van, geloof me.

Toen kwam ik in de prachtige Character creation van NWN2, en daar heb ik me toch mooi een paar uur mee weten te vermaken. De keuzes die je kunt maken zijn zo ongelooflijk uitgebreid, en zo divers, dat het moeilijk is om de eerste keer dat je de game start maar een character te maken, en niet meerdere characters om het uit te proberen. Je kunt kiezen uit meer dan 5 verschillende ra en, waarvan ongeveer de helft zelfs nog subra en hebben, en daarna kun je kiezen uit meer dan 10 verschillende cla es (denk aan cla es varierend van rogue (diefachtig), fighter (vanzelfsprekend), cleric (healer), wizard (toverkerel). En dan nog de uitgebreide keuzes die je kunt maken met het uiterlijk van dat karakter, de abilities ervan, en het kiezen van sklls en feats etc...

Ik vond het in ieder geval erg leuk, en was alleen al met het verzinnen van een naam ruim een uur bezig (die trouwens nergens op sloeg ^^)

Als je de game voor het eerst start, dan moet wederom een laadtijd die VEEL te lang is voor een klein huisje (ik zal nu ophouden over de laadtijden, maar dit is gewoon ff om duidelijk te maken dat ze te lang duren, en er teveel zijn) Beginnen in een klein dorpje genaamd "west harbor" Je bent de pleeg-zoon/dochter (character creation ^^) van een Elf genaamd Deaghun Farlong. In dit dorpje is het heel lang geleden gebeurd dat er een groot gevecht was tu en The King of Shadows en Black Garius (onmenselijk sterk kereltje). Het dorpg ging daarbij compleet kapot, en je moeder werd die dag ook vermoord. Op deze dag (we zijn weer terug in het heden) word die dag herdacht (slecht woordgrapje :P),en ga je samen met je vrienden meedoen aan een wedstrijd om de "harvest cup" te winnen. Na die dag (dat feest is eigenlijk een grote tutorial) word 's avonds het dorp aangevallen door een vreemde en onbekende aanvaller uit een compleet andere wereld. Jouw pleegvader weet daar meer van.......

Meer zal ik niet spoileren, maar ik kan je verzekeren dat deze verhaallijn groots en meeslepend is, en je binnen de kortste keren compleet in de verhaallijn bent gezogen. En als je net zoals ik bent, ook nog eens een dagboek in de game gaat bijhouden (in het engels, hier te bezichtigen is, nee ik heb geen leven) http://www.deviantart.com/deviation/56827799/

De combat is in deze game heel diepgaand, en werkt met een soort van turn based systeem, maar is niet zo dom als Bijv. Final Fantasy games, waarin je character gewoon wacht tot hij/zij een mep krijgt. In deze game wordt ongeveer elk aspect van combat berekend met een 20-zijdige dobbelsteen. Die word bijvoorbeeld geworpen als je aanvalt, dan is 20 altijd een critical hit, en 1 altijd mis. Maar je kunt nog een vijand raken als je 2 gooit, en hij zeer lage evasion heeft, en heel lage dextirity, en jij een hoge attack bonus, en nog mischien een weapon focus feat, etc. Alles heeft met elkaar te maken, en is zelfs nog logisch op de een of de andere manier. Je zult met alles rekening moeten houden, en heel goed nadenken wat je volgende zet zal zijn, zelfs met fighters. (zal ik nu power attack gebruiken, of knockdown. Is mijn fortitude save wel hoog genoeg om die zombie zijn ziekte te weerstaan)

Ik zal nu meteen een grote uitleg houden over afkortingen en systemen die worden gebruikt.

DC = Difficulty Cla . Een bepaalt cijfer dat je zult moeten halen/overtreffen om een ability ofzo te weerstaan of te laten werken. Bijv. Als jouw skill in lockpickging 19 is, en een kist is gelockt met een DC van 25 kan je hem nog wel open krijgen, dan moet je dobbelsteen alleen 6 of hoger zijn. 6+19=25 staat er dan. Een save is het halen van een bepaald aspect van je fysieke zelf tegen een beschadigend effect tegen jouw, je hebt 3 soorten saves.

Fortitude - kijken of jouw lichaam sterk genoeg is om ziekten etc te weerstaan

Reflex - kijken of je lenig genoeg bent om een vuurbal te ontwijken

Willpower - kijken of je mentaal sterk genoeg bent om je niet te laten besturen door de vijand.

En dan wordt Bijv je reflex save weer bepaald door je dexterity bonus + alle magische effecten en feats. En dat klinkt mischien als wat moeilijk gebrabbel, maar na een tijdje (een paar dagen 0_0) zul je de game heel wat beter begrijpen, en heb je iets doms om over op te scheppen tegen je vrienden.

Ook een heel leuk aspect van de game is je OA, je alignment. Je zult naarmate de game verstrijkt steeds meer evil, of good worden. of lawful, of chaotic.

Evil en Good spreekt vanzelf. Lawful en Chaotic is het verschil tu en het altijd volgen van de regels, of de regels aanpa en naar jouw wensen. Maar uit beide het beste van je alignment trekken. Lawful good is een paladin die altijd het recht laat zegevieren. En choatic good is als men bijvoorbeeld de belastingophalers dood (ik zou dat eigenlijk alleen maar goed vinden) om de arme boeren te beschermen tegen een kwade baron. Het is niet volgens het boekje, maar het werkt, en het is ook "Good".

Een leuker aspect van de game is dat je heel langduring kunt praten met je partymates, en dat die allemaal reusachtige levensverhalen hebben om te vertellen als je je ooit verveelt tijdens een avontuur. (och, weer een leger orcs doden, zucht) Kun je veel van die verhalen leren van je partymates, die trouwens prachtige kwaliteits voice-overs hebben. Maar jammer dat de lipsynching er weer niet zo mooi uit ziet. De ene partymate is weer een rogue, en heeft een schijtleven achter de rug en is er helemaal ziek van dat ze word verstoten uit de gemeenschap, aangezien ze een tiefling (beetje duivels ras) is.

De andere is weer een zelfverzekerde (lees: arrogante) dwerg met een ego waaraan zijn reusachtige bijlen niet kunnen tippen. En de anders is weer een elf die met jou mee gaat, omdat er iets vreemds aan de hand is met het land waar jij en die elf vandaan kwamen, en ze met jouw mee gaat omdat ze denkt dat jij de oplo ing daarvoor kan bieden. Ben je ook meteen weer een paar uur praten mee kwijt.

Later in de game krijg je een eigen keep (groot kasteelding) die je naar eigen inzicht een beetje kunt inrichten, laten repareren, beetje klein leger later patrouilleren, die wachten afsturen op bandieten, metaal enz. verzamelen om de wacht daar betere bepantsering/wapens te geven.

Sorry dat ik weinig screens heb, maar die zouden er toch weinig toe doen. Deze game draait niet om de graphics, maar de gameplay. En die is ijzersterk!