Metal Gear Online review door dopsho | Gamer.nl

Als je MGS4 koopt krijg je er gratis en voor niets MGO online bij. MGO staat voor Metal Gear Online. De naam zegt het eigenlijk al, het is een online-multyplayer-game. Een third-person-shooter met een overdosis aan tactiek en samenwerking. Er zijn 5 punten waar ik de game op ga beoordelen, wat ik binnenkort ook vaker zou doen met online-multyplayer-games.Let's get it started

MGO staat gewoon op dezelfde schijfje samen met MGS4. Je hoeft er dus niks voor neer te leggen. Een extraatje dus. Wij houden natuurlijk altijd van gratis, en hoe meer hoe beter. Voordat je kunt beginnen moet je een lange proces doorlopen, om een Konami account aan te maken. Dit is mischien frustrerend en duurt best lang, maar heb is gewoon eventje er doorheen bijten en dan hoef je je er ook niks meer van aan te trekken.

Gebruiksvriendelijkheid

Als je MGO voor het eerst wilt spelen zal je er echt geen bal van snappen. Iedereen kan z'n eigen game aanmaken en dus alles naar eigen wensen instellen. Stel je voor je komt een game binnen. Je ziet dat het een TDM-game is en je verwacht natuurlijk dat het ook met wapens is.Daarna merk je dat de host alleen knives heeft ingesteld dus mag je er weer uit. Dit zijn kleine puntjes van irritaties, maar als je het eenmaal door hebt, hoe alles dus werkt is het ook veel makkelijker. Als je net instapt in de game zal je noob zijn. Het maakt niet uit of je pro bent in andere games, ook al heb je MGS4 al tig keer uitgespeeld, in het begin zal je noob zijn. Je kent de maps niet. Je weet dus niet waar je op moet letten, en iedereen kan vanuit elke hoek komen. Naarmate je de game vaker speelt, zal je ook veel beter worden. De grote verschil tu en noob en pro is er dus.

Community

De community in MGO zit prima in elkaar. Vooral de clan-systeem. Als je een clan wilt joinen kun je door een lijst heen scrollen. Een clan kiezen, vragen of je erin mag en wachten op een antwoord. Voor de rest is er niet veel meer op te merken aan de community. Het zit gewoon goed in elkaar, en je kan (met een normale internetverbinding) gewoon lagvrij spelen.

Is er sprake van uitmelking

Hier ga je besli en of MGO wat voor jou is. Wil je naast de standaardpakket extra geld neertellen voor de uitbreidingen, of vind je het wel goed zo? Dit is een keus die iedereen zelf moeten maken, aangezien iedereen een andere smaak heeft. Ik zelf heb het maar gehouden bij de standaardpakket. Gewoon af en toe en keertje MGO doen, en de standaarmaps gaan dus ook niet snel vervelen. Ze worden juist leuker naarmate je ze beter gaat kennen. Het is dus geen uitmelking, we mogen blij zijn dat we de standaardpakket gratis krijgen en iedereen moet dus de keuze maken of 'die zich hierin wilt verdiepen en wilt betalen.

Personaliseren

Voordat je begint moet je een character aanmaken. Je kan alles naar eigen wens instellen, de kleding, gadgets en kleur van alles. De wapen-systeem is bijna identiek aan counter-strike. Je krijgt Drebin-Points, en voordat een match begint, of als je net hebt gerespawned kan je met die Drebin-Points wapens kopen. Om precies te zijn : 1 Primairy Wapen (AR,Sniper,SMG,Shotgun) 1 Secondary Wapen (Pistol) en 3 : Granaten naar keuzen (Frag,Flash,Stun). Uiteraard heb je voor de ene wapen meer Drebin-Points nodig dan de andere.

Game-modes

Met het aantal game modes zit het wel goed in MGO. Je hebt er in totaal iets van 10. Natuurlijk zitten de kla iekers Deathmatch en TeamDeatmatch erbij. Wat wel jammer is, is dat alle game modes Gamer vs Gamer is. Als je naar bijvoorbeeld Rainbow Six kijkt had je ook Terrorist Hunt. Ik denk dat MGO véél, maar dan ook véél leuker zou zijn geweest als ze er zo'n game-mode bij hadden gedaan, voor de afwi eling.

Replay-Waarde

MGO zal lang leuk blijven. Omdat je steeds beter wordt, en vooruitgang boekt voelt dit als een voldoening. Omdat het leuker is om steeds beter te worden zal je de game ook vaker spelen. Dit klinkt mischien raar maar het is wel zo. De game-modes bieden (net) genoeg afwi eling en de maps zijn ook (net) genoeg. Lang genoeg houdbaar dus, voor een best groot extraatje.