Mass Effect review door Gamer24 | Gamer.nl

Ma Effect is het laatste project die al in de winkels ligt van BioWare. BioWare staat er vooral bekend om dat ze niet echt veel games maken, maar alle games die zij gemaakt hebben, zijn uitgegroeid tot toppers. Weten ze met Ma Effect deze eer te behouden?

Ik denk dat ondertu en bijna iedere Xbox360 bezitten wel eens gehoord heeft van Ma Effect. Het heeft een enorm goede indruk kunnen maken op de E3 van 2006, toen de 'oude versie' nog bestond. Sindsdien is er altijd ontzettend veel intere e geweest van de media op deze game. Ma Effect zou dé game worden die de Xbox360 zou grootmaken. Dankzij een aantal uitstellen is dat helaas niet gelukt, daarvoor moet je naar Gears of War kijken. Maar uiteindelijk, in de nu al legendarische novembermaand van vorig jaar kwam die in de winkels terecht, en kan iedere fan zich uitleven en zijn mening geven over deze RPG. Dit is dan ook wat ik nu ga doen.

Allereerst moet ik je waarschuwen, als je Ma Effect wilt gaan halen met het doel om eindelijk eens een echte RPG in je collectie te hebben, ben je waarschijnlijk aan het verkeerde adres. Officieel is Ma Effect een RPG, maar verwacht geen game die goed vergeleken kan worden met Oblivion, Dark Me iah of Fallout. Het hoofdonderwerp van Ma Effect is namelijk schieten, schieten en nog eens schieten. Vooral bij de hoofdmi ies, om verder te komen in het verhaal, zal het vooral daar op aan komen. Op zich niks mis mee, mits de gameplay van het schieten goed werkt. Gelukkig was dit ook de gedachte bij BioWare, want schietsysteem werkt erg goed.

Maar één van de sterke punten van Ma Effect is het verhaal. Ik ga hier niet veel over vertellen, maar je zult in ieder geval een heleboel informatie moeten opslaan om het verhaal helemaal te volgen. Voor de mensen die daar geen zin in hebben, het staat allemaal in het pauzescherm uitgebreid beschreven. Natuurlijk staat daar alleen de informatie die je op dat moment weet, je zult dus niet verder kunnen kijken naar het verhaal, waar je nog niet geweest bent. Ma Effect telt aardig wat ra en, de meeste zul je niet herkennen en waarschijnlijk beschrijven als aliën. Maar achter elke ras zit een erg uitgebreid verhaal, wat meestal het gedrag van dat bepaalde ras verklaard. Meestal kom je achter de geschiedenis van een ras, door conversaties aan te gaan. En dan zijn we bij het onderwerp conversaties aanbeland, dit is namelijk een erg groot deel van de gameplay. Klinkt mi chien ontzettend saai, maar in deze game is het allesbehalve irritant of saai, meestal is het namelijk best vermakelijk!

Vrijwel de gehele game wordt uitgelegd via conversaties, dus je kunt je wel voorstellen hoeveel gesprekken je zult moeten voeren. Zoals ik al eerder zei, het is niet saai. Dit komt mede doordat alle gesprekken verteld worden door middel van cutscenes. De meeste conservaties bevatten geen tot weinig actie, maar dat ligt ook geheel aan jouw reacties. Je krijgt namelijk de keuze tu en een aardige reactie, normale reactie en een spottende reactie. Soms krijg je ook nog meerdere mogelijkheden tot je beschikking. Als je altijd aardige reacties blijft geven, vinden mensen jou ook aardig. In een game heb je hier echter weinig aan, dus soms is het ook wel erg nuttig een negatieve reactie te geven of iemand te bedreigen, waardoor je informatie uit hem kan halen. Bovendien bepaal je door dit systeem zelf of je liever een goede reputatie wilt, of meer actie in de cutscenes.

Wat ook erg leuk kan zijn, zijn de reacties van andere personen, maar dan vooral kijken naar de emoties die hij/zij toont. De animaties in Ma Effect zijn namelijk briljant te noemen, gezichtsuitdrukkingen en emoties zijn goed van het gezicht af te lezen, waardoor je meer het verhaal ingezogen wordt en spanningsmomenten goed worden opgebouwd. Ook de voice-acting is werkelijk fenomenaal. En het blijft erg knap voor elk ras een geschikte stem te vinden, maar ik ben het nog niet tegengekomen dat er een keer een ongeschikte stem is voor een onlogisch persoon.

Ma Effect speelt zich af in het gehele universum, en aangezien er veel geschoten wordt is een groot wapenarsenaal wel een pré. Maar ook hier zit het in Ma Effect goed in elkaar. Zoals je wel van een RPG, want dat is het wel officieel, mag verwachten is er op bijna elke kamer wel een bruikbaar voorwerp te vinden. Je zult dan ook best vaak nieuwe wapens ontdekken. Er zitten 4 soorten wapens in Ma Effect: A ault, Shotgun, Pistol en Sniper. En er zijn voor elk soort wapen wel tientallen soorten te vinden. Hetzelfde geldt voor de armor, ook hier is enorm veel van te vinden. Al deze wapens en armor zal je moeten verdelen over jezelf, en twee medespelers. Hetzelfde geld voor de upgrades voor de wapens. Ook krijg iedere medespeler in je team voor elke mi ie een aantal magische krachten mee, deze houden meestal in dat je een bepaald wapen meer damage doet, of dat je schild beter werkt. Als je deze goed en tactisch kan gebruiken is dit een erg handig hulpmiddel.

Dit zijn echter allemaal wel handige hulpmiddelen, maar als je niet weet hoe je ze moet gebruiken heb je er niks aan. En jammer genoeg word hier aan het begin van de game (te) weinig over verteld. In je eerste mi ie komt er af en toe een tekstblokje te staan, met wat informatie. Het is wel bruikbaar, maar lang niet alle informatie over de besturing wordt vrijgegeven. Hier moet je zelf allemaal maar achter zien te komen. En de geringe informatie die je krijgt over de besturing valt nergens in de game terug te vinden…

Nog een punt waar Ma Effect niet echt lekker in scoort zijn de physics, want vrijwel alles staat gewoon vast. Je kunt op niets, maar dan ook echt niets je gewoon uitleven door er heel de tijd op staan te schieten. Nou ja, het kan wel, maar er gebeurt weinig wat intere ant is. Ook een nadeeltje van Ma Effect is de niet-constante fps. Soms wil de framerate even inzakken, maar soms is het ook gewoon te schaamtelijk voor woorden. Het kan namelijk wel eens gebeuren dat je 30 seconden lang erg haperend beeld krijgt. Daarentegen is Ma Effect grafisch ontzettend sterk. De game ziet er werkelijk heerlijk uit en de sfeer spat er van af! Vooral op de bewoonde planeten kan je wel eens een WOW!-gevoel krijgen.

In Ma Effect krijg je de beschikking over tientallen zonnestelsels, wat inhoudt dat de game wel meer dan honderd planeten bevat. Natuurlijk zijn lang niet alle planeten te bezoeken maar je wordt alsnog beloond met een gigantische spelwereld, waar op elke planeet ook wel iets te doen valt. Ik moet wel toegeven dat sommige planeten erg kaal zijn, en er erg onintere ant uitziet. Maar het leuke is, op elke planeet is minstens één quest te doen en de totale speelduur inclusief sidequests zal dan ook bijzonder lang zijn. Ik zeg expres inclusief sidequests, want met de complete hoofdverhaallijn kan je in 18 uur klaar zijn. Dat kan je kort vinden, of ontzettend lang. Denk ervan wat je denken wilt.

De moeilijkheidsgraad van de game is op vele manieren aan te pa en, je kunt ervoor zorgen dat je tegenstanders sterker worden, je medespelers zwakker, maar je kunt ook hulpmiddelen als auto-aim aan- en uitschakelen. Op de standaard settings zal je het waarschijnlijk niet zo'n moeilijke game vinden, maar de settings zijn gemakkelijk aan te pa en, naar je eigen keuze. Hierdoor is er altijd wel een uitdagende setting voor jou, en zal je niet snel iemand horen zeggen dat de game te makkelijk of moeilijk is.

In een aantal reviews en reacties over deze game heb ik ook gelezen dat er klachten zijn over zogenaamde 'texture pop-ups'. Dit houdt in dat als je na een laadscherm weer in het spel komt, pas het halve level is geladen en een aantal gebouwen pas een paar seconden later in het level verschijnen. Na mijn eigen speelse ies vind ik eigenlijk dat dit zwaar overdreven is. Ik geef toe, soms duurt het een seconde of 3, totdat er een voorwerp in het level staat. Maar de basisdingen en vooral de belangrijkste dingen zijn altijd ingeladen. En geef nou toe, even een paar seconden langer wachten terwijl je speelt (waardoor het eigenlijk geen wachten meer wordt) is toch ook niet zo erg?

Hoewel er dus wel wat negatieve punten in Ma Effect te vinden zijn, als framedrops, een onduidelijke tutorial en een slechte physics engine, haalt dit de game niet onderuit. Geen van deze minpunten bederft de gameplay, waardoor je met Ma Effect een 100% kla ieker in huis haalt. Één ding is zeker, BioWare heeft met Ma Effect weer een briljante game neergezet, waardoor ze de trend door blijven zetten.