Lord of the Rings: Conquest PC review | Gamer.nl

Het klinkt allemaal erg aardig. Een Battlefront game in het Lord of the Rings universum. Het ziet er dan ook vrij aardig uit. Het spel draait lekker en voelt bug vrij aan wat het opstarten, laden en configureren betreft. Ik kan niet helpen te voelen dat de menu's erg console-achtig aanvoelen, maar dat is ook niet zo raar aangezien het een console port is.

Het single-player gedeelte bestaat uit twee campaigns, good en evil. Voordat je de evil campaign mag beginnen moet je de good campaign uitspelen. Ook is er de mogelijkheid om een instant-action gevecht te beginnen. In de good campaign begin je met het gevecht om Helms Deep. Je kan kiezen uit 2 cla es, Warrior en Archer. Waarbij het bij de Warrior om het vechten van dichtbij met zwaard en combos draait, gaat het er bij de archer juist om om de vijand op een afstand te houden met pijl en boog. Daarnaast zijn er in de volgende mi ies ook nog 2 andere cla es, de Scout en de Mage. De Scout sluipt graag rond en heeft de mogelijkheid om tijdelijk ongezien langs de vijand te sluipen, om die vervolgens een fatale klap uit te delen. Erg handig om de wat sterkere eenheden uit te schakelen. De Mage vertrouwt op zijn magie en kan bijvoorbeeld zijn geallieerde Archers beschermen met een magisch schild. Ook kan hij deze weer beter maken als ze gewond zijn met een healing spell.

Na een korte introductie ingesproken door Hugo Weaving kan het hack en slashen beginnen. De speelstijl bestaat uit 5 knoppen, elke cla heeft hier zo zijn specialiteiten aan gebonden. Bij de Archer, Scout en Warrior cla es betrapte ik mijzelf weer op het button smashen en je vijand sterft. Rol je gezicht over je keyboard en het lukt wel aardig. Toch is er niet een volledig gebrek aan strategie in het spel. Door in de online modus de speciale abilities van de vier cla es combineren kun je een stuk verder komen dan slechts je gezicht over je keyboard te rollen. Toch blijft het vrij standaard en verveelt het gauw. Eens in de zoveel tijd zul je de mogelijkheid krijgen om een held uit de film te kunnen spelen, een leuke toevoeging zul je denken. Helaas zijn het slechts krachtigere versies van de basiskla en. Zodra je dood bent gegaan als held kun je weer respawnen als gewone cla . Het enige wat voor wat variatie zorgt zijn de mini-opdrachten die je binnen het level krijgt.

De omgevingen zijn prachtig gemaakt, bekende plekken zoals Minas Tirith en Helms Deep lijken rechtstreeks uit de film te komen. Ook het geluid zit aardig snor, de prachtige soundtracks uit de films zitten in de game en voegen vlekkenloos sfeer toe aan de soms wat matige actie.

Op de audio en visuele aspecten na voelt het spel toch aan alsof het zijn verwachtingen niet helemaal kan waarmaken. De gevechten zijn voor mijn gevoel nog niet episch genoeg. Het moet grootser, epischer en ook de AI helpt niet erg mee aan de immersie. Je teamgenoten staan voor mijn gevoel het grootste gedeelte een beetje de vijand aan te staren en zo af en toe eens een klap uit te delen. De vijand daarintegen kan wel wat verzet bieden, maar ook alleen maar vanwege hun grote getalen.

Over het algemeen is het een vermakelijk spel om met vrienden, of zo nu en dan eens een uurtje te doen. Ik raad het spel af voor iedereen die evenveel kippenvel verwacht te krijgen als bij de films. Tenzij je gauw onder de indruk bent natuurlijk.