King Kong Review voor Xbox 360 | Gamer.nl

Peter Jackson heeft ons verrast met de bijna perfecte Lord of the Rings-trilogie. Maar de games bleven altijd wat achter. Ubisoft bewijst dat videogames geba eerd op films ook fantastisch kunnen zijn.

Ikzelf heb geen intere e in games als God of War of Splinter Cell. Ik wil games waarvan ik het einde al weet. Anders heb ik niks om naartoe te spelen. Hierbij lijkt het me duidelijk dat ik automatisch grijp naar games als King Kong, of Harry Potter. King Kong was de eerste next-gen game die ik speelde. En door deze game heb ik mijn 360'je aangeschaft.

"Houston, we have a problem."

Je wordt meteen in de actie gedropt. Je krijgt een deel van de trailer van de film te zien, en daarna zit je gelijk in een roeiboot met cameraman Carl Denham (Jack Black) en actrice Ann Darrow (Naomi Watts). Zelf ben je scriptschrijver Jack Driscoll (Kevin Brody) en dat was een goede keus. De hele game is in 1st person, en dat maakt het filmische effect nog groter. Er zijn geen cutscenes, maar de situatie wordt uitgelegd door monologen van de echte acteurs en actrices. De game wijkt wat af van de film op een aantal punten, maar dat maakt mij niks uit.

Overleven doe je met een scherp bot van een skelet, een speer of een geweer die kapitein Englehorn zo af en toe uit z'n comfortabele vliegtuigje laat vallen. In vrijwel elk leven ben je met een partner, zoals Mr Hayes, Carl of Jimmy. Deze personages worden niet verder uitgediept dan korte monologen en dat is best wel jammer. Als je de film niet gezien hebt, is het moeilijk om de game helemaal te volgen.

De graphics zijn verbijsterend en op de Xbox 360 komen ze helemaal tot hun recht. Alles is ongelofelijk gedetailleerd en voor je het weet sta je oog in oog met een T-Rex die de longen uit z'n lijf schreeuwt. Je doet het in je broek als je controller begint te trillen en je korte stappen van veraf hoort komen. En dan ineens staat hij voor je; een 30 meter hoge dinosaurus die je in een hap naar binnenslokt. Maar ook de insecten in het spel kunnen je de stuipen op het lijf jagen en van die vieze krokodil-dingen kreeg ik echt kippenvel. Om elk hoekje schuilt wel wat gevaar en des te spannender is het om door de jungle te marcheren.

"Aai aai, die kies zal ik moeten trekken."

De gameplay als Kong valt wel wat tegen. Zijn controls zijn in 3d Person, wat logisch is omdat hij evengroot is als de dinosauru en. Maar de keuze van camera is erg apart en zeer frustrerend. Om de paar tellen veranderd het beeld van hoek om je een wat meer filmisch effect voor te schotelen, maar als je over een smalle stenen muur aan het lopen bent, is het nogal vervelend als je opeens de andere kant op moet bewegen. Kong heeft geen geweertje nodig om zijn vijanden af te maken. Met een paar klappen ben je klaar. Maar de kracht van Kong viel mij toch wat tegen. Ik had wel gehoopt dat King Kong makkelijk een aantal vleermuizen aankon, maar hier heeft hij toch wel de tijd voor nodig.

Je speelt King Kong uit in iets langer dan een weekend, maar nadat je de game voltooid heb is het nog altijd leuk om de levels te herspelen met horizontaal beeld geflipt. Zo heb je compleet nieuwe levels. Ook staat je iets heel moois te wachten als je een bepaalde score haalt bij elk level. Maar dat mag je zelf uitvinden.