Halo Wars review door MetalSonic | Gamer.nl

Halo

Halo één was legendarisch, een shooter op de console die liet zien dat de console steeds geschikter zou worden voor dergelijke games. Het was uiteraard niet de eerste goede console shooter waar games als Timesplitters en GoldenEye hem al voor gingen. Maar toch, Halo was een goede shooter voor de console en meerdere vervolgen zouden weldra in de winkels verschijnen. De franchise is groots en één van de steunpilaren van de Xbox & Xbox 360. Halo is als Mario voor Nintendo en het is dan ook niet verwonderlijk dat er nu een spin off is. Spin off vind ik altijd een woord met een vieze nasmaak. Mario Kart Snes was bijvoorbeeld ook een soort van spin off maar het was ontzettend vet. Halo Wars zou dan een rts versie worden van Halo. Het rts genre heeft met C&C 3 al laten zien dat het goed werkt op de console dus Halo Wars is niet zo bijzonder voor de console als dat Halo één dat was maar Halo Wars zou waarschijnlijk wel al veel mensen aanspreken door de grote naam. Halo Wars is een spel dat ik rond de release al bij Gamer.nl heb kunnen checken maar waar ik nu nog meer tijd in heb kunnen steken doordat ik het spel geleend heb van een vriend van me. Is het spel de 60 euro waard? En is het een spel voor de Halo fans of voor de rts fans?

Gameplay

Halo Wars is een spel waarbij je niet overal kan bouwen, er zijn plekken in de wereld waar je een basis kan laten ontplooien en daar moet je het mee doen. Resources krijg je door een gebouwtje neer te zetten dat inkomsten genereert. Het werkt erg makkelijk en snel, er is maar één type resource en een basis is met een paar keer op a drukken gemaakt. Upgrades voor je verhicles en units krijg je door in je basis op bepaalde gebouwen te klikken en iedereen kan de conclusie trekken dat Halo Wars een rts is die ontzettend makkelijk op te pakken is. Maar zo zijn er meer games met het motto "easy to pick up, hard to master" ware het niet dat dit niet op gaat voor de gameplay van Halo Wars. Het probleem is namelijk dat je lekker bezig bent met het upgraden van je units en opeens niet meer verder kan. Het is mi chien het beste te vergelijken met een rpg waarin je ineens niet meer omhoog kan in je level terwijl je nog zoveel verder wilde stijgen. Halo Wars sluit wat dat betreft qua gameplay wellicht goed aan op Halo. Het is een goede serie maar ontzettend makkelijk op te pakken en casual door de stevige auto aim. Het is niet zo hardcore als Quake 3 of UT3. En zo is Halo Wars bij lange na niet zo stevig als C&C 3 en dat gaat mij als RTS fan na een tijdje toch wel zwaar op de maag liggen. Je bouwt een paar units en wat tanks en je ziet wel wat er gebeurd. Er kan niet goed worden gemicrod ( je kan niet eens bepaalde groepen units een nummer geven) en je wordt niet gemotiveerd om tijdens een gevecht de zwakke units naar achteren te halen en de sterke te laten staan. Maar.....

het Halo universum

Het spel ziet en speelt wel heerlijk weg, de details van Halo zitten er allemaal in. het geluidje van de spartans als ze weer moeten opladen tot de animatie van het gooien van een grenade of de verschillende moves van de voertuigen. Ensemble Studios die onder andere bekend is van één van de betere rts games ( Age of Empires 2) laten toch wel zien dat ze pros zijn in het presenteren van een spel. En dit brengt mij tot één van de beste punten van het spel en dat is de campaign. De campaign speelt erg lekker weg wat komt doordat je steeds lekker makkelijk en snel alles kan regelen in combinatie met top notch tu en filmpjes. Alle characters van de Halo franchise komen in de tu en filmpjes nog eens extra tot leven en dit zorgt voor mooie beelden waarbij je letterlijk op het puntje van je stoel gaat zitten. De campaign zelf zit ook goed in elkaar, er zijn verschillende soorte mi ies met verschillende soorten levels. En dat zie ik graag, het ene moment zit je in een stad en het andere moment op een gigantisch schip. Na zo'n heerlijke campaign is het dan ook extra leuk om eens te gaan spelen op xbox live en dan komt het.

Halo Wars online

En dan komt de oppervlakkige gameplay van Halo Wars weer naar voren. Online potjes zijn niet zoals een rts horen te zijn het komt er een beetje op neer om zo snel mogelijk veel basi en te maken en qua unit management gaat het niet ver. Er is een soort rock paper siccors ingesteld volgens het boekje maar dit slaat de plank nogal mis. Tanks>> infanterie>> air units>> tanks. Zo houden ze elkaar in balans maar online laat zien dat de infanterie veel te zwak is. Air units zijn wat te snel en goede anti air is niet te koop. Tanks zijn naar verhouding wat te sterk en het komt er eigenlijk op neer dat de hele balans niet lekker loopt. Tel er bij op dat de eerste 10 minuten van een potje tot wel 20 minuten redelijk saai zijn. Iedereen moet eerst zijn hele basis opbouwen inclusief gebouwen die voor resources zorgen. Er zijn nooit rushes omdat je niet snel het geld tot je beschikking hebt om wat te proberen en echt tactisch wordt het nooit.